Konversiopilotissa saavutettu lähes 97 prosentin konversioaste

Keliberin (”yhtiö”) Syväjärven litiumesiintymän spodumeenirikasteella toteutetussa jatkuvatoimisessa konversiopilotissa saavutettiin keskimäärin 96,9 prosentin konversioaste.

Yhtiö on jatkanut valitun konversioteknologian toimivuuden varmistamiseksi koeohjelmaa jatkuvatoimiseen rumpu-uuniin perustuvalla konversiopilotilla. FLSmidthin kanssa tehty pilot-koeajo on toinen osa kolmivaiheista testiohjelmaa. Pilotin aikana konvertoitiin noin kolme tonnia spodumeenirikastetta jatkuvatoimisessa rumpu-uunissa. Pilotissa saavutettiin keskimäärin 96,9 prosentin konversioaste. Helmikuussa 2019 julkaistussa kannattavuusselvityksessä käytettiin 95 prosentin konversioastetta.

”Olemme tyytyväisiä koeohjelman edistymiseen ja konversiopilot-kokeista saatuihin hyviin tuloksiin. Jatkamme seuraavaksi koeohjelmaamme suunnitellusti kolmannella osalla, eli litium hydroksidin pilot-mittakaavan jatkuvatoimisilla kokeilla,” toteaa Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg.

Manu Myllymäki, operatiivinen johtaja, Keliber Oy, puh. 040 530 9917

Pertti Lamberg, toimitusjohtaja, Keliber Oy, puh. 050 5991 189