Ministeri Henriksson ja Keskuskauppakamarin Linnainmaa: Sääntelyhankkeiden vaikutusarvioinnit tehtävä huolellisesti

Euroopan komissio kaavailee useita uudistuksia EU:n yhtiöoikeuden ja yritysten hyvän hallinnoinnin (corporate governance) kehittämiseksi. “Suomen hallitus kannattaa yleisesti ottaen EU:n yhtiöoikeuden ja yritysten hallinnointi- ja ohjausjärjestelmän kehittämistä. Kaikista yksittäisistä aloitteista ja niiden toteuttamistavoista on kuitenkin tehtävä kattavat vaikutusarvioinnit ja kustannus- ja hyötyanalyysit”, sanoo oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson nosti Keskuskauppakamarin Osakeyhtiöpäivän avauspuheessaan esiin Euroopan komission yhtiöoikeuden ja corporate governancen toimintasuunnitelman. Ministeri piti ehdottoman tärkeänä, että kaikista uusista säännöshankkeista tehdään tarkat kustannus- ja hyötyanalyysit.

Vaikutusarvioinnit eivät vielä tyydyttäviä

“Oikeusministeri puuttuu keskeiseen asiaan. Valitettavasti  vaikutusarviointien sekä kustannus- ja hyötyanalyysien perusteellisuudessa on puutteita niin kotimaisissa kuin EU:n säädöshankkeissa”, toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Linnainmaan mielestä tämä on erityisesti näkynyt finanssikriisin jälkiseurauksena koetussa “sääntelytsunamissa”: “Käynnissä oleva johdon bonusten rajoittaminen finanssialalla on omiaan korottamaan johdon kiinteitä palkkoja. Tämä ei ole missään nimessä oikea suunta, vaan lisäansiot pitäisi saada tuloksesta.”

Pankkiveron vaikutusarviointi jäi puutteelliseksi

Linnainmaa nostaa pankkiveron kotimaiseksi esimerkiksi lainsäädännöstä, jonka vaikutusarviointi sekä kustannus- ja hyötyanalyysi on tehty vähintäänkin puutteellisesti. “Tätä osoittaa se, että kaavailtu 170 miljoonaa euroa jää keräämättä, ja lisäksi erityisesti PK-yritysten rahoitus kallistuu. Pankkivero onkin Keskuskauppakamarin viiden vaarallisen hankkeen listalla”, toteaa Linnainmaa.

Leena Linnainmaa
varatoimitusjohtaja

Keskuskauppakamari
p. 050 356 1183

Keskuskauppakamarin Osakeyhtiöpäivä kokosi 20.3.2013 yritysjohtajat ja asiantuntijat ajankohtaisimman osakeyhtiöitä koskevan tiedon äärelle Helsinkiin.