Vaatimukset yhtiöiden vastuullisuusraportoinnissa kasvavat

EU kaavailee pörssiyhtiöille lisää raportointivelvollisuuksia. Yritykset ovat pyrkineet välttämään lisäsääntelyä kasvattamalla oma-aloitteisesti avoimuutta itsesääntelyyn perustuvan listayhtiöiden hallinnointikoodin mukaisesti. “Lakisääteisten raportointivelvoitteiden kasvattaminen ei tarkoita, että yhtiöiden vastuullisuus lisääntyisi”, painottaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Raportointikäytänteiden kasvavat vaatimukset puhuttavat tänään Keskuskauppakamarin osakeyhtiöpäivässä. Tilaisuuden pääpuhujan, omistajaohjausasioista vastaavan ministerin Pekka Haaviston mukaan vaatimukset yritysten vastuullisuuteen lisääntyvät.

"Elääkseen yritysten on oltava voitollisia. Nykymaailmassa ei kuitenkaan pelkästään riitä se, mikä jää viivan alle. Yritysten avoimuutta vastuullisuuskysymyksissä vaativat myös kuluttajat, ei pelkästään viranomaiset tai lainsäätäjät", painottaa Haavisto.

Yhteiskuntavastuuasioiden kasvaneeseen merkitykseen havahtuneet yhtiöt raportoivat yhä enemmän vastuullisuustoimistaan. Elinkeinoelämä on oma-aloitteisesti tuonut pörssiyhtiöiden toiminnan laajan avoimuuden piiriin listayhtiöiden hallinnointikoodin kautta jo vuodesta 2003 alkaen.

Linnainmaa on huolissaan siitä, että EU:n kaavailemat ei-taloudellista raportointia ja pörssiyhtiön hallituksen monimuotoisuuspolitiikan raportointia koskevat direktiivit näivettävät Helsingin pörssiä edelleen. Euroopan komissiolta odotetaan lähiaikoina myös ehdotusta osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin muutoksesta, minkä ennakoidaan lisäävän raportointivaatimuksia etenkin johdon palkkioiden osalta.

“Tiukka sääntely on osaltaan vaikuttanut siihen, että koko Eurooppa, Suomi etunenässä, kärsii uusien pörssiyhtiöiden kadosta. Pörssiyhtiöille on asetettu tiukkoja raportointivelvoitteita unohtaen, että esimerkiksi Suomessa puolet pörssiyhtiöistä on pieniä. Suuren ja pienen pörssiyhtiön kokoero on jopa tuhatkertainen, ja velvoitteet on asetettu suurten kansainvälisten konsernien resurssien näkökulmasta”, Linnainmaa toteaa.

Keskuskauppakamarin osakeyhtiöpäivä kerää tänään 31.3. Helsingin Pörssitalolle noin 50 yritysjohtajaa, lakimiestä ja asiantuntijaa. Ajankohtaistapahtumassa käsitellään mm. EU-hankkeita raportointivelvoitteista, palkitsemisraportointia ja integroitua raportointia.

Lisätietoa:

Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183, leena.linnainmaa@chamber.fi