Bioetanoli on vastuullinen valinta

Ympäristöystävällisen tuotteen löytäminen on asiakkaalle entistä helpompaa

Kiilto on siirtynyt käyttämään puhtaus- ja hygieniatuotteissaan perinteisen, fossiilisista raaka-aineista valmistetun etanolin sijasta kasviperäisestä raaka-aineesta valmistettua bioetanolia. Tuotteiden korkea laatu on entisellään: bioetanoli täyttää esimerkiksi sairaalaympäristössä käytettäviltä tuotteilta vaadittavat korkeat laatukriteerit. Uudistuksen ansiosta Kiillon puhtaus- ja hygieniatuotteiden hiilijalanjälki on laskenut merkittävästi.

”Kiillon ympäristölupauksessa tavoitteena on tuplata kierrätysmateriaalien ja uusiutuvien raaka-aineiden käyttö vuoden 2018 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Puhtaus- ja hygieniatuotteissa pääsemme jo pelkästään tällä uudistuksella tavoitteisiimme”, Kiillon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Oili Kallatsa kertoo.

Etanoli on puhtaus- ja hygieniatuotteiden merkittävimpiä raaka-aineita. Sitä käytetään erityisesti käsidesinfektioaineissa sekä terveydenhuollolle, elintarviketeollisuudelle ja koko ruokaketjulle tarkoitetuissa pintadesinfiointiaineissa.

Kiilto on käyttänyt aiemminkin jonkin verran bioetanolia perinteisen etanolin joukossa. Nyt kaikki sen etanoli on bioetanolia. Turun tuotantolaitoksella siirryttiin käyttämään bioetanolia loppukeväällä 2022.

Vastuullinen valinta

Ostaja Julia Wahlström kertoo, että Kiillon Suomessa käyttämä bioetanoli valmistetaan sokeriruo’osta. Tuotanto on ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullista.

Raaka-ainetuotanto ei vie peltopinta-alaa ruuan viljelyltä, sillä etanolin raaka-aineena käytetään sokerin valmistusprosessissa syntyvää melassia.

Viljasta valmistettu etanoli vie helpommin tilaa ruuan viljelyltä kuin sokeriruo’osta valmistettu etanoli. Vaikka valinta sokeriruo’osta tehtiin jo aikaisemmin, Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut merkittävästi maailman viljamarkkinoihin. Jatkossa voi olla entistä tärkeämpää, että viljapelloilla kasvatetaan ensisijaisesti ravintoa ihmisille ja eläimille.

Korkeat laatukriteerit

Kallatsa ja Wahlström korostavat, että Kiillon käyttämä bioetanoli on laadultaan erittäin korkealuokkaista. Se vastaa tältä osin täysin aikaisemmin käytettyä fossiilisista raaka-aineista valmistettua etanolia.

”Kemiallisesti kyse on aivan samasta aineesta. Puhtaan etanolin tapaan se on esimerkiksi hajultaan aivan neutraalia. Siinä ei ole joissakin bioetanoleissa toisinaan havaittavaa pistävää alkoholin hajua”, Kallatsa kertoo.

Wahström huomauttaa, että Kiillon käyttämä bioetanoli täyttää esimerkiksi sairaalaympäristössä käytettäviltä tuotteilta vaadittavat erittäin korkeat laatukriteerit.

Kiilto alan edelläkävijä

Kiilto valitsi käyttämänsä bioetanolin hyvin huolellisen prosessin jälkeen.

”Tutkimme eri valmistajilta yhteensä parikymmentä eri bioetanolilaatua ja valitsimme meidän tuotteisiimme parhaiten soveltuvan. Laatua seurataan luonnollisesti tarkasti myös jatkossa, niin erilaisten dokumentaatioiden kuin säännöllisten laboratoriokokeidenkin avulla”, Wahlström kertoo.

Kiilto on bioetanolin käyttäjänä edelläkävijöitä Suomessa.