Hack the Spread of Epidemics - KiiltoClean hakee innovatiivisia käsihygieniaratkaisuja hackatonista

Digitalisaatio ja sen luomat mahdollisuudet ovat suuressa roolissa liiketoiminnan kehittämisessä myös puhtauden ja hygienian alalla. KiiltoClean näki kansainvälisessä innovaatiokilpailussa mahdollisuuden löytää uusia teknologiaratkaisuja epidemioiden leviämiseen.

Vaikka käsien pesemisen voidaan katsoa olleen osa henkilökohtaista hygieniaa tai uskonnollisia ja kulttuurisia tapoja jo hyvin varhain, on yhteys terveyden ja hyvän käsihygienian välillä ollut selvillä vasta muutamia vuosisatoja. Tavat huolehtia tautien leviämistä estävästä käsihygieniasta kuitenkin vaihtelevat tai ne voivat kuormittaa ympäristöä. Esimerkiksi vettä tai saippuaa ei ole kaikkialla saatavilla, toisaalta turhaan vedenkulutukseen voitaisiin etsiä nykyistä kestävämpiä ratkaisuja.

Löytääkseen uusia innovatiivisia tapoja käsihygienian ylläpitoon tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti, KiiltoClean lähti yhdessä Ultrahackin kanssa toteuttamaan Turku Business Region Ultrahack –haastetta.

”Uskomme että saamme tästä haasteesta uusia kehitysaihioita ja strategisia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme viedä ideoita eteenpäin”, kertoo KiiltoCleanin Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Oili Kallatsa.

”Tämän lisäksi saamme arvokasta kokemusta uudenlaisesta innovaatiokonseptista, jota voimme hyödyntää jatkossakin tutkimustoiminnassamme.”

Kansainvälinen innovaatiokilpailu huipentuu hackathoniin lokakuussa

Ultrahack on 2015 perustettu innovaatioalusta ja yhteisö, jossa opiskelijatiimit, startupit ja yritykset kehittävät yhdessä uutta digitaalista liiketoimintaa ja ratkaisevat ajankohtaisia haasteita uusimpia teknologioita hyödyntäen.

Turku Business Region Ultrahackissä haetaan ratkaisuja ja uutta teknologiaa Turun alueen yritysten kartoittamiin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin ja tunnistettuihin haasteisiin. Ultrahack rakentuu kahden Turun seudun kärkialan, Clean Turku ja Experience Turku, ympärille. Menestyneimmät tiimit kokoontuvat loppukilpailuun Turkuun 12.-14.10.2018.

Ultrahack on toteuttanut monipuolisesti ja tuloksellisesti useita hackathoneja kevään 2018 aikana. Esimerkiksi Valio Methane Hackissä haettiin ratkaisuja maitotilojen metaanipäästöjen kuriin saamiseksi ja NASAn kanssa toteutetussa World Wind Challengessa etsittiin käyttökohteita ja sovelluksia satelliittidatalle. Muita Ultrahackin asiakkaita ovat muun muassa IBM, Nokia, Orion, Sanoma ja OP.

Onnistumisia yli organisaatiorajojen

Kallatsa kertoo, että KiiltoClean työskentelee yhteistyössä yliopistojen, start-up yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa jo entuudestaan. Mahdollisuus avartaa näkökulmaa vieläkin laajemmalle hackatonin kautta oli yritykselle erittäin kiinnostava mahdollisuus.

”Yhteistyö antaa meille aivan uusia näkökulmia siihen, miten voimme hyödyntää mittavaa osaamistamme puhtaudesta osana hyvinvointia”, Kallatsa kuvailee.

”Eri tahojen huippuasiantuntijoiden toimiminen yhteisen teeman ympärillä luo varmasti innovatiivisia yhdistelmiä myös perinteisemmin teknologioin. Tänä päivänä monet suurista onnistumisista tulevat yhdistämällä osaamista yli organisaatiorajojen. Digitaaliset ratkaisut ja teollinen internet ovat esimerkkejä alueista, joilla yhteistyö luo selvää lisäarvoa.”

Katso haasteemme ja hae mukaan!

Lisää tietoa hakemisesta ja Ultrahackista: www.ultrahack.org

Haasteen etenemistä voi seurata pitkin syksyä uutishuoneessamme sekä some-kanavissamme.

Lisätietoja:

Oili Kallatsa