Hyvä/paha kemia? -tilaisuudessa avattiin uusia näkökulmia kemiaan

Järjestimme 25.9. Hyvä/paha kemia? -mediatilaisuuden, jolla halusimme herättää keskustelua erilaisista harhakäsityksistä kemianteollisuuteen liittyen sekä kemian roolista ilmasto- ja kiertotaloushaasteiden ratkaisemisessa ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa.

Tilaisuuden alussa Kiillon brändi- ja viestintäjohtaja Eeva Solja kertoi Kiillon Lupaus ympäristölle -hankkeen taustoista. Hankkeen tavoitteet ovat kunnianhimoiset: jokaiselle hankkeen neljälle osa-alueelle on määritelty konkreettinen lupaus, jota kohti edetään monin erilaisin toimenpitein:

1. Vihreä energia: "Kaikki yrityksemme toiminnot ovat hiilitasapainossa vuoteen 2028 mennessä."
  2. Vihreät materiaalivalinnat: "Olemme toimialan johtava kiertotalousyritys."
  3. Vihreät palvelut: ”Tarjoamme toimialan parhaat kiertotalousratkaisut."
  4. Vihreät pakkaukset ja logistiikka: "Positiivinen ympäristövaikutus on pakkausvalintojemme perusta."

Lupaus ympäristölle -hanke on osoittautunut jo nyt Kiillolle merkittäväksi väyläksi uusiin innovaatioihin ja uudenlaisiin yhteistyöprojekteihin.

Tilaisuuden mielenkiintoisessa Hyvä/paha kemia? -paneelissa kemiasta olivat keskustelemassa Kiillon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Raija Polvinen, Sitran projektijohtaja ja Good Purpose startupin perustajaosakas Markus Terho, Turku Business Regionin CleanTurku-kärkialan johtaja Linda Fröberg-Niemi sekä Vanelja-blogin ruokakirjailija ja toimittaja Virpi Mikkonen.

Tilaisuuden lopussa Virpi Mikkonen järjesti fermentointityöpajan, jossa käytiin läpi fermentoinnin alkeet ja valmistettiin fermentoimalla jogurttikasvonaamioita. Samainen maitohappo, jota syntyy fermentoinnissa, on myös Kiillon biohajoavan liiman raaka-aine.

Katso tallenne paneelikeskustelusta YouTube-kanavaltamme.