Käsihygienia työpaikoilla ja myymälöissä

Huolehtimalla työntekijöiden ja asiakkaiden terveydestä osoitat arvostusta

Jopa 80 % flunssa- ja vatsatautitartunnoista leviää käsien välityksellä. Henkilökohtainen käsihygienia ja säännöllinen pintojen desinfioiva puhdistus katkaisevat tehokkaasti tartuntatautien matkaa. Myös käsien ihon terveydestä huolehtiminen on hyvää käsihygieniaa, sillä rikkoutuneella ja hilseilevällä iholla sekä tulehduksissa elää valtavasti bakteereja ja viruksia. Terve iho myös vastustaa paremmin mikrobien hyökkäystä.

Työnantaja voi pienillä teoilla osoittaa arvostuksensa, esimerkiksi tarjoamalla käsihuuhteen niin asiakkaille kuin työntekijöillekin sekä panostamalla käsienpesupisteisiin. Myös esimerkiksi kausi-influenssaa vastaan olevan rokotteen tarjoaminen työntekijöille saattaa antaa suuren avun pahimpaan flunssa-aikaan. Hyvä käsihygienia on kaikkien yhteinen asia ja etu. Pintahygieniasta huolehtiminen on tärkeää, erityisesti flunssakauden aikana. Erityisen tärkeää on huolehtia yhteisten tilojen, kuten kahvihuoneiden, pukuhuoneiden ja WC-tilojen puhtaudesta.

Karsi pois turhat sairauslomat

Suomessa on päivittäin noin 14 600 työntekijää sairauslomalla. Sairauspoissaolo maksaa työnantajalle, vaatii erityisiä työjärjestelyjä ja siten teettää lisätöitä koko organisaatiolle ja sen terveille työntekijöille. Työterveyslaitoksen arvioiden mukaan puolet poissaoloista johtuu tartuntataudeista. Hyvällä käsihygienialla poissaoloja voitaisiin vähentää kolmanneksella, mahdollisesti jopa enemmänkin.

Sairastuneen paikka on kotona

Sairaana ei ole järkevää mennä töihin, sillä siten asettaa tartuntavaaraan kaikki työkaverinsa. Sairaana tulee kiinnittää erityistä huomiota käsien pesuun aina niistämisen tai aivastamisen jälkeen.