Handhygien på arbetsplatser och i butiker

GENOM ATT TA HAND OM ARBETSTAGARNAS OCH KUNDERNAS HÄLSA VISAR DU UPPSKATTNING

Upp till 80 procent av förkylnings- och magsjukesmittorna sprids via händerna. Personlig handhygien och regelbunden desinficerande rengöring av ytorna avskär effektivt smittvägarna. Att ta hand om händernas hud är också god handhygien, eftersom på en skadad och fjällande hud och i infektioner lever enorma mängder bakterier och virus. En frisk hud motstår dessutom mikrobangreppen bättre.

Arbetsgivaren kan visa sin uppskattning med små handlingar, till exempel genom att erbjuda handsprit till både kunder och arbetstagare och genom att satsa på handtvättställen. Att erbjuda vaccination mot säsongsinfluensan till arbetstagarna kan också vara till stor hjälp under den värsta influensatiden. En god handhygien angår alla och gagnar alla. Det är viktigt att ta hand om ythygienen, speciellt i förkylningstider. Särskilt viktigt är det att hålla rent i gemensamma utrymmen, till exempel kafferum, omklädningsrum och toaletter.

Få bort onödiga sjukfrånvaron

I Finland är varje dag cirka 14 600 arbetstagare sjukskrivna. Sjukledighet kostar pengar för arbetsgivare, kräver särskilda arrangemang kring arbetsuppgifterna och medför på så sätt extra arbete för hela organisationen och de arbetstagare som är friska. Enligt Arbetshälsoinstitutets uppskattning orsakas hälften av sjukfrånvaron av smittsamma sjukdomar. Med en god handhygien skulle man kunna minska antalet frånvaron med en tredjedel, eventuellt mer.

Om man är sjuk, ska man stanna hemma

Det är inte smart att gå till jobbet när man är sjuk, då riskerar man nämligen att smitta alla sina arbetskamrater. När man är sjuk är det speciellt viktigt att tänka på att tvätta händerna alltid när man har snutit sig eller nyst.

Taggar: