Potilasvaihtosiivous hammashuollossa – katso vaiheet videoltamme

Jokaisen potilaan välillä tehtävällä potilasvaihtosiivouksella huolehditaan hygieniasta, jotta mikrobit eivät siirry potilaasta toiseen. Potilasvaihtosiivouksessa desinfioidaan pinnat ja vaihdetaan uudet instrumentit. Tärkeintä on yleishygienia sekä potilas- ja työturvallisuus.

Videollamme Riitta Peltonen (hammashoitaja ja sairaanhoitaja, Tyks) kertoo vaiheittain, miten potilasvaihtosiivous tehdään.

Potilasvaihtosiivouksen vaiheet

1. Poista roskat.
  2. Tee välihuuhtelu, 30 sekuntia tai valmistajan ohjeen mukaan.
  3. Ime vettä imuriin noin 1 desilitra.
  4. Esikäsittele käytetyt instrumentit Hydragel esikäsittelyaineella ja toimita ne välinehuoltoon.
  5. Ota riittävästi taitoksia desinfioivaan pyyhintään ja kostuta taitokset Easydes pesevällä desinfektioaineella.
  6. Puhdista pöytäpinnat, laatikoiden vetimet, tuoli, lampun kahvat, instrumenttisilta, käytetty turbiini, kulmakappale, buusti ja imuri.
  7. Vaihda taitos uuteen siirryttäessä pinnalta toiselle.
  8. Huolehdi käsihygieniasta

Potilasvaihtosiivouksessa käytettävät tuotteet

Hydragel esikäsittelyaine, estää lian kuivumisen instrumenttien pintaan ja ehkäisee mikrobien lisääntymistä.

Easydes pesevä desinfektioaine, soveltuu kaikille hammashuollossa desinfioitaville pintamateriaaleille.

Kaipaatko lisätietoa hammashuollon ratkaisuistamme? Ota yhteyttä Puhtaus- ja hygienia-asiantuntijoihimme!