KONE toimittaa hissit superkorkeaan Hainan Centeriin Etelä-Kiinassa

KONE Oyj, lehdistötiedote, 14.8.2024

KONE toimittaa People Flow® ‑ratkaisuja Hainan Centeriin (aiemmin Haikou Tower). Rakennus nousee Haikoun uuden liikekeskustan sydämeen. Haikou on Etelä-Kiinan merellä sijaitsevan trooppisen saaren Hainanin pääkaupunki.

Peräti 428:n metrin korkeuteen kohoavasta Hainan Centeristä tulee Hainanin korkein vapaasti seisova rakennus ja taifuunivyöhykkeen ainoa superkorkea, yli 400 metrinen pilvenpiirtäjä. Loppuvuodesta 2026 valmistuvaan rakennukseen, joka muodostuu 94-kerroksisesta päätornista ja matalimmista itä- ja länsisiivistä, tulee viiden tähden huippuhotelleja, korkeatasoisia toimistotiloja, erikoismyymälöitä ja muita palveluja.

”Meille on kunnia-asia osallistua Hainanin kaupunkikuvaa kohentavaan pilvenpiirtäjäprojektiin”, sanoo KONEen Kiinan aluejohtaja Joe Bao. ”KONEella on pitkä kokemus People Flow -ratkaisujen toimittamisesta vaativassa ympäristössä sijaitseviin korkeatasoisiin, monikäyttöisiin liikerakennuksiin. Superkevyen KONE UltraRope® -nostoteknologian avulla saamme tehokkaasti vähennettyä tuulen vaikutusta Hainan Centerin superkorkeaan pilvenpiirtäjään ja voimme tarjota rakennuksen noin 13 000:lle päivittäiselle käyttäjälle sujuvan hissimatkan myös trooppisissa sääolosuhteissa.”

Hainan Centerin kokonaispinta-ala on reilut 20 hehtaaria ja rakennusprojektin kokonaisrakennusala lähes 39 hehtaaria. Hainan Centerin päärakennuksen syvin perusmonttu on peräti 25 metriä syvä ja maarakennustöiden määrä tulee olemaan samaa luokkaa kuin Kiinan korkeimman rakennuksen, Shanghai Towerin työmaalla.

Tilaus sisältää 31 KONE MiniSpace™ DX -hissiä, joista tulee 10 metrin sekuntinopeudellaan Hainanin provinssin nopeimmat hissit. Lisäksi KONE toimittaa 20 KONE MonoSpace® DX -hissiä ja 36 erittäin ekotehokasta KONE TravelMaster 110 -liukuporrasta.

Tilaus kirjattiin vuoden 2023 viimeiselle vuosineljännekselle.

Rakennuttaja on Hainan Development Holding Ltd. ja pääurakoitsija China Construction Third Engineering Bureau Co. Ltd. Rakennuskompleksin arkkitehtuurisuunnittelusta vastasi HENN – Architecture.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:

9.4.2024: KONEelta hissit 95-kerroksiseen Panda Toweriin Länsi-Kiinan Chengduhun
21.11.2023: KONE toimittaa ratkaisuja Zhejiang University Alumni Headquarters Economic Parkiin Itä-Kiinassa
14.6.2023: KONEelle tilaus Shenzhen BinFengGui Industrial Parkiin Kiinassa

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2023 KONEen liikevaihto oli 11,0 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.