KONECRANES JA AALTO-YLIOPISTO TEOLLINEN INTERNET -YHTEISTYÖHÖN

Konecranes ja Aalto-yliopisto ovat äskettäin sopineet yhteistyöstä teollisen internetin tutkimuksessa ja opetuksessa. Konecranes asentaa älykkääseen CXT NEO -nosturiin perustuvan nosturin Aalto-yliopiston teollisen internetin kampukselle (Aalto University Industrial Internet Campus, AIIC) Otaniemeen. Nosturi varustetaan TRUCONNECT® Etävalvonnalla, joka mahdollistaa teollisen internetin ekosysteemin laajan integraation sekä täysimittaisen tutkimus- ja innovaatiotyön. Toimitus on sovittu syksylle 2016.

”Aalto-yliopiston teollisen internetin kampuksen tavoitteena on tuottaa innovaatioita tiiviissä yhteistyössä teknologia-alan yritysten ja ICT-teollisuuden kanssa”, sanoo Aalto-yliopiston professori Martti Mäntylä. ˮOlemme iloisia niistä uusista teollisen internetin tulevaisuuden tutkimusmahdollisuuksista, jotka tämä Konecranes-yhteistyötarjous tuo mukanaan.  Älykästä nosturia käyttävät Aalto-yliopiston tutkijat ja opiskelijat sekä kaikki teollisen internetin innovaatiokumppanimme.ˮ

ˮTämä on meille erinomainen tapa syventää yhteistyötämme Aalto-yliopiston kanssaˮ, sanoo Mikko Uhari, strategia- ja teknologiajohtaja, Konecranes. ˮTeollinen internet on yksi avainstrategioistamme, ja se tarjoaa paljon tulevaisuuden mahdollisuuksia ja liiketoimintaa sekä meille että asiakkaillemme.”

CXT NEO -nosturi varustetaan monilla älykkäillä toiminnoilla, kuten kohdepaikotus -toiminnolla, jossa nosturi vie kuorman ennalta asennettuihin kohdepaikkoihin yhtä painiketta painamalla. Nosturiin asennetaan myös heilunnanesto, joka rajoittaa kuorman heilumista ja mahdollistaa turvallisen ja tarkan liikkeen. Lisäksi koukun keskitys poistaa automaattisesti vinovedon noston aikana.

Nosturin ohjausjärjestelmä ja älykkäät komponentit ja anturit kytketään Konecranes TRUCONNECT -alustaan, jonka kautta opiskelijoilla on pääsy nosturin käyttöliittymään. Tämä mahdollistaa viestinnän myös muiden järjestelmien, kuten korkeatasoisten tuotannonohjausjärjestelmien, analytiikkatyökalujen sekä uusien,  kehitteillä olevien sovellusten kanssa.

Konecranes TRUCONNECT Etävalvonta kerää antureiden avulla nosturin käyttöä koskevaa tietoa muun muassa käyttöajasta, moottorin käynnistyksistä, työjaksoista ja hätäpysäytyksistä. Analysoidut tiedot auttavat optimoimaan toimintoja ja kunnossapitoa.

”Yhteistyön ansiosta Konecranes voi olla aktiivinen osa teollisen internetin tulevaisuutta kehittävää yhteisöä”, Mikko Uhari sanoo. ”Nosturitietojen käyttöliittymän avaaminen tutkijoille ja muille kehittäjille edistää innovaatioita, joista on pitkällä aikavälillä hyötyä kaikille ekosysteemissä toimiville.”

Mikko Uhari, strategia- ja teknologiajohtaja
Sähköposti: mikko.uhari@konecranes.com
tai puh.: +358 20 40 527 7934

Tämä lehdistötiedote on luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa www.konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2015 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 126 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 900 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).