KONECRANES OCH AALTO-UNIVERSITETET I SAMARBETE OM INDUSTRIELLT INTERNET

Konecranes och Aalto-universitetet har nyligen kommit överens om att samarbeta inom området industriellt internet. I samarbetet kommer Konecranes att installera en smart CXT NEO-baserad kran på Aalto-universitetets Industrial Internet Campus (AIIC) i Otnäs, Finland. Kranen kommer att utrustas med TRUCONNECT® Fjärrövervakningsteknik, vilket möjliggör omfattande integrering av ekosystem för industriellt internet samt fullskaligt forsknings- och innovationsarbete. Leveransen är planerad till hösten 2016.

”Aaltos Industrial Internet Campus strävar efter att katalysera innovationer i nära samarbete med ledande företag från teknik- och ICT-branscherna”, säger Martti Mäntylä, professor vid Aalto-universitetet. “Vi välkomnar de nya möjligheterna att studera framtidens industriella internet med Konecranes-koncernen, något som deras generösa erbjudande gör möjligt. Den smarta kranen kommer till god användning för såväl Aaltos forskare och studenter som våra innovationspartners från hela ekosystemet för industriellt internet.”

“Det här är ett utmärkt sätt för Konecranes att fördjupa vårt samarbete med Aalto-universitetet”, säger Mikko Uhari, Direktör, Strategi och teknologi, Konecranes. “Industriellt internet är en av våra nyckelstrategier och utgör en stor potential och möjliggörare för oss och våra kunder i den framtida verksamheten.”

Den CXT NEO-baserade kranen ska utrustas med många smarta funktioner, såsom målpositionering, vilket innebär att kranen kan föra en last till olika fördefinierade mål med bara en knapptryckning. Den kommer också att ha svajkontroll, vilket minskar lastsvängningen och ger en säker och exakt laströrelse. En annan smart funktion i kranen är krokcentrering, som automatiskt eliminerar sidodragning när en last lyfts.

Kranens styrsystem, intelligenta komponenter och sensorer kopplas till Konecranes TRUCONNECT-plattform. Genom TRUCONNECT får studerandena tillgång till krangränssnittet, vilket möjliggör kommunikation med andra system, såsom avancerade produktionsstyrsystem, analysverktyg samt nya applikationer under utveckling.

Konecranes TRUCONNECT Fjärrövervakning använder sensorer för att samla in data, såsom drifttid, motorstarter, arbetscykler samt nödstopp, och visar hur kranen används. Den kunskap som erhålls när datauppgifterna har analyserats hjälper till att optimera drift och underhåll.

“Genom samarbetet blir Konecranes en aktiv partner i samhället där framtidens industriella internet skapas”, säger Mikko Uhari. “När gränssnitten för krandata öppnas för forskare och andra utvecklare möjliggörs innovationer som på lång sikt gynnar alla i ekosystemet.”

Ytterligare information:
Mikko Uhari, Direktör, Strategi och teknologi
E-post: mikko.uhari@konecranes.com eller tfn: +358 40 527 7934

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild, finns tillgänglig på vår webbplats www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 miljoner euro. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).