• Konecranes Oyj/

Konecranes on tehnyt sopimuksen Columbus McKinnon Corporationin kanssa koskien STAHL CraneSystems -liiketoiminnan myymistä

Konecranes on tehnyt sopimuksen Columbus McKinnon Corporationin (”Columbus McKinnon”) kanssa koskien STAHL CraneSystems -liiketoiminnan myymistä (”STAHL-kauppa”). Konecranes saa kaupasta käteisenä 224-230 miljoonaa euroa riippuen STAHL CraneSystemsin vuoden 2016 tuloksesta. Lisäksi, Columbus McKinnonille siirtyy kattamattomia eläkevastuita, jotka arvioitiin myyntiprosessin aikana 74 miljoonan euron suuruisiksi 31. heinäkuuta 2016. Konecranes odottaa kirjaavansa noin 190 miljoonan euron verojen jälkeisen myyntivoiton STAHL-kaupan toteuttamisen yhteydessä.

STAHL-kauppa liittyy Konecranesin vireillä olevaa Terex Corporationin (”Terex”) MHPS-liiketoiminnan ostoa koskevaan Euroopan komission hyväksyntään (”MHPS-kauppa”). Hyväksynnän ehtona on, että Konecranes myy STAHL CraneSystems -liiketoimintansa. Lisäksi, Konecranes ja Terex eivät saa toteuttaa MHPS-kauppaansa ennen kuin Euroopan komissio on hyväksynyt STAHL CraneSystems -liiketoiminnan ostajan.

STAHL CraneSystems on maailmanlaajuisesti toimiva nostinteknologian ja nosturikomponenttien toimittaja. Yhtiö on tunnettu sen kyvystä suunnitella ja rakentaa järjestelmäratkaisuja. Sen asiakkaita ovat jakelijat, nosturirakentajat sekä laitostoimittajat. STAHL CraneSystemsin pääkonttori sijaitsee Künzelsaussa, Saksassa. Vuonna 2016 STAHL CraneSystemsin Konecranes-konsernin ulkopuolisen liikevaihdon odotetaan olevan noin 135 miljoonaa euroa ja pro forma käyttökatteen (EBITDA) itsenäisenä yrityksenä olevan jonkin verran alle 30 miljoonaa euroa. STAHL CraneSystemsillä on noin 650 työntekijää ympäri maailmaa.

STAHL-kaupan, jonka odotetaan toteutuvan 30. huhtikuuta 2017 mennessä, toteuttaminen vaatii, että Euroopan komissio hyväksyy Columbus McKinnonin sopivaksi ostajaksi. Lisäksi STAHL-kaupan toteuttaminen riippuu Saksan Bundeskartellamtin yrityskauppavalvonnan hyväksynnästä sekä MHPS-kaupan toteuttamisesta.

Konecranes käyttää STAHL CraneSystemsin myynnistä saadut tulot MHPS-kauppaan liittyvien lainojen lyhennyksiin.

"Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme julkistaa tämän kaupan. Se on tärkeä askel MHPS-kaupan toteuttamiseksi. Olemme myös tyytyväisiä siitä, että pääsimme tähän sopimukseen suunnitellussa aikataulussa, minkä johdosta minimoimme STAHL CraneSystems -liiketoiminnan ja sen henkilöstön kokemaa epävarmuutta", sanoo Konecranesin toimitusjohtaja Panu Routila.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

LISÄTIETOJA
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes Oyj, puh. +358 (0)20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2015 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 126 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 100 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).