• Konecranes Oyj/

Konecranes har ingått ett avtal med Columbus McKinnon Corporation beträffande avyttringen av STAHL CraneSystems verksamhet

Konecranes har ingått ett avtal med Columbus McKinnon Corporation (“Columbus McKinnon”) om avyttringen av STAHL CraneSystems verksamhet (“STAHL-Avyttringen”). Konecranes kommer att erhålla kontant vederlag om 224 till 230 MEUR från transaktionen, beroende av STAHL CraneSystems resultat för 2016. Därutöver övertar Columbus McKinnon ofinansierade pensionsskulder till ett uppskattat värde om 74 MEUR den 31 juli 2016 under avyttringsprocessen. Konecranes förväntas bokföra en realisationsvinst efter skatter om cirka 190 MEUR vid slutförande av STAHL-Avyttringen.

STAHL-Avyttringen är hänförlig till Europeiska kommissionens godkännande av Konecranes pågående förvärv av Terex Corporation (”Terex”) MHPS-verksamhet (”MHPS Förvärvet”) vilket är villkorat av att Konecranes  avyttrar sin STAHL CraneSystems verksamhet. Därtill får Konecranes och Terex inte slutföra MHPS Förvärvet förrän Europeiska kommissionen godkänt köparen av STAHL CraneSystems verksamheten.

STAHL CraneSystems är en global leverantör av telfer teknologi och krankomponenter. Bolaget är väl känt för sin förmåga att konstruera systemlösningar. Dess kunder inkluderar distributörer, krantillverkare och EPC bolag. STAHL CraneSystems har sitt huvudkontor i Künzelsau, Tyskland. Under 2016 beräknas STAHL CraneSystems omsättning utanför Konecranes-koncernen att uppgå till omkring 135 MEUR och pro forma EBITDA som ett självständigt bolag uppskattas uppgå till något under 30 MEUR. STAHL CraneSystems har cirka 650 anställda världen över.

STAHL-Avyttringen, som förväntas slutföras före den 30 april 2017, är villkorat av Europeiska kommissionens godkännande av Columbus McKinnon som en passlig köpare och Tyska Bundeskartellamts fusionskontroll godkännande såväl som slutförandet av MHPS Förvärvet.

Konecranes kommer att använda intäkterna från avyttringen av STAHL CraneSystems till att amortera på lån för MHPS Förvärvet.

"Vi är mycket glada att publicera denna transaktion. Det är en viktig milstolpe för att slutföra MHPS Förvärvet. Vi är nöjda att vi kunde uppnå denna strategiska milstolpe enligt tidtabell, vilket minimerar perioden av osäkerhet för STAHL CranesSystems verksamhet och personal", säger Panu Routila, VD och koncernchef för Konecranes.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 MEUR. Koncernen har 11 100 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).

DISTRIBUTION
Stora medier