• Konecranes Oyj/

KONECRANES OYJ - KONECRANES OYJ:N NIMITYS- JA PALKITSEMISVALIOKUNNAN ESITYS HALLITUKSEN KOKOONPANOKSI JA PALKKIOIKSI

EHDOTUS HALLITUKSEN KOKOONPANOKSI

Konecranes Oyj:n nimitys- ja palkitsemisvaliokunta esittää 26.3.2015 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenmäärä olisi kahdeksan (8).

Valiokunta ehdottaa, että hallituksen nykyisistä jäsenistä valittaisiin uudelleen hallitukseen seuraavat henkilöt: Svante Adde, Stig Gustavson, Matti Kavetvuo, Nina Kopola, Bertel Langenskiöld ja Malin Persson. Hallituksen toimikausi kestää vuoden 2016 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka.

Hallituksen nykyisistä jäsenistä Tapani Järvinen ja Mikael Silvennoinen ovat ilmoittaneet, että he eivät ole käytettävissä uudelleenvalintaan.

Valiokunta ehdottaa, että samaksi toimikaudeksi valitaan uusiksi hallituksen jäseniksi Ole Johansson ja Christoph Vitzthum.

Diplomiekonomi, vuorineuvos Ole Johansson, synt. 1951, työskenteli Wärtsilä Oyj Abp:ssä vuodesta 1975 alkaen useissa tehtävissä Suomessa, USA:ssa, Ranskassa ja Sveitsissä mm. johtajana Wärtsilä Diesel Inc:ssa ja Wärtsilä Diesel Groupissa sekä talous- ja toimitusjohtajana Wärtsilä NSD:ssä. Johansson nimitettiin Wärtsilä Oyj Abp:n toimitusjohtajaksi vuonna 2000, josta hän jäi eläkkeelle vuonna 2011. Ole Johansson toimii hallituksen puheenjohtajana eQ Oyj:ssä ja Aker Arctic Technology Oy:ssä, hallituksen varapuheenjohtajana Hartwall Capital Oy Ab:ssa sekä hallituksen jäsenenä Svenska Handelsbanken AB:ssa.

Kauppatieteiden maisteri, Christoph Vitzthum, synt. 1969, on toiminut vuodesta 2013 lähtien Fazer-konsernin konsernijohtajana. Tätä ennen hän toimi useissa tehtävissä Wärtsilä Oyj Abp:ssa vuodesta 1995 lähtien mm. Services-, Power Plants– ja Propulsion-liiketoimintojen johtajana. Hän on NCC AB:n ja Oras Invest Oy:n hallituksen jäsen.

Valiokunnan tavoitteena on huolehtia siitä, että hallituksen jäsenten lukumäärä ja hallituksen kokoonpano mahdollistavat hallituksen tehtävien tehokkaan hoitamisen, ja että kokoonpano ottaa huomioon yhtiön toiminnan tarpeet ja yhtiön kehitysvaiheen.

Ehdotettujen hallituksen jäsenten tiedot ovat liitteenä.

Kaikki ehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa valintaan.

Muut jäsenet paitsi Stig Gustavson ovat Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin mukaisesti riippumattomia yhtiöstä. Stig Gustavsonin ei katsota olevan hallituksen kokonaisarvioinnin perusteella yhtiöstä riippumaton jäsen, kun otetaan huomioon hänen aiemmat ja nykyiset tehtävänsä Konecranes-konsernissa ja hänen suuri äänivaltansa yhtiössä.

Muut jäsenet paitsi Bertel Langenskiöld ja Ole Johansson ovat riippumattomia yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista. Bertel Langenskiöldin ei katsota olevan riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista, kun otetaan huomioon hänen nykyinen päätoimensa Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtajana. Ole Johanssonin ei katsota olevan riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista, kun otetaan huomioon hänen nykyinen tehtävänsä Hartwall Capital Oy Ab:n hallituksen jäsenenä. HTT KCR Holding Oy Ab omistaa yli 10 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä. HTT KCR Holding Oy Ab on Hartwall Capital Oy Ab:n tytäryhtiö. Lisäksi K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab sekä Ronnas Invest AG toimivat käytännössä yhdessä HTT KCR Holding Oy Ab:n kanssa Konecranes Oyj:n omistukseen liittyvissä asioissa.

HALLITUKSEN JÄSENTEN PALKKIOT

Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuoden 2016 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka valittaville hallituksen jäsenille maksetaan samansuuruinen vuosipalkkio kuin vuonna 2014 seuraavasti: hallituksen puheenjohtajan palkkio 105 000 euroa, varapuheenjohtajan palkkio 67 000 euroa ja hallituksen jäsenen palkkio 42 000 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että 50 prosenttia vuosipalkkiosta käytetään siten, että sillä hankitaan hallituksen jäsenten nimiin yhtiön osakkeita. Palkkion maksaminen voi tapahtua myös luovuttamalla yhtiön hallussa olevia omia osakkeita yhtiökokouksen hallitukselle antaman valtuutuksen nojalla. Siinä tapauksessa, että osakkeiden hankkimista ei voida toteuttaa yhtiöstä tai hallituksen jäsenestä johtuvan syyn vuoksi, maksetaan koko palkkio rahana. Hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsenet ovat lisäksi oikeutettuja 1 500 euron suuruiseen palkkioon jokaisesta hallituksen valiokunnan kokouksesta, johon he osallistuvat. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja on kuitenkin oikeutettu 3 000 euron suuruiseen palkkioon jokaisesta tarkastusvaliokunnan kokouksesta, johon hän osallistuu. Yhtiön palveluksessa oleville ei makseta hallituspalkkioita. Matkakustannukset korvataan laskuja vastaan.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
sijoittajasuhdejohtaja

Lisätietoja antaa:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2013 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 100 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

NASDAQ Helsinki

LIITE:

LISÄTIETOJA NIMITYS- JA PALKITSEMISVALIOKUNNAN EHDOTUKSEEN HALLITUKSEN KOKOONPANOKSI

Stig Gustavson
s. 1945
Hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2005. Hallituksen jäsen vuodesta 1994 sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuodesta 2006.
DI, tekniikan kunniatohtori, vuorineuvos

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: KCI Konecranes Oyj 1994 – 2005: toimitusjohtaja ja konsernijohtaja; KONE Nosturidivisioona 1988 – 1994: toimitusjohtaja; KONE-konserni 1982 – 1988: useita eri johtotehtäviä sekä ennen vuotta 1982: useita eri johtotehtäviä suomalaisissa suuryrityksissä

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: Ahlström Capital Oy: hallituksen puheenjohtaja; Handelsbanken Suomi: hallituksen puheenjohtaja; Tekniikan Akatemia-säätiö: hallituksen puheenjohtaja; Å&R Carton AB: hallituksen puheenjohtaja; Dynea Oy: hallituksen jäsen; Oy Mercantile Ab: hallituksen jäsen; Outokumpu Oyj: hallituksen jäsen; IK Investment Partners: Senior Regional Advisor; Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma: hallintoneuvoston jäsen

Hallituksen kokonaisarvioinnin perusteella Stig Gustavsonin ei katsota olevan yhtiöstä riippumaton jäsen. Tämä perustuu hänen edellisiin tehtäviinsä ja nykyiseen asemaansa Konecranes-konsernissa ja hänen merkittävään äänivaltaansa yhtiössä. Stig Gustavson on riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista.

Osakeomistus: 6 430

* Konecranes Oyj on 28.12.2011 saanut tiedon, että yhtiön hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson on lahjoittanut kaikki silloin omistamansa Konecranes Oyj:n osakkeet lähiomaisilleen pidättäen kuitenkin itsellään elinikäisen lahjoitettuihin osakkeisiin liittyvän ääni- ja osinko-oikeuden. Lahjoituksen kohteena oli yhteensä 2 069 778 osaketta, mikä vastaa noin 3,27 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja niiden tuottamista äänistä.

Svante Adde
s. 1956
Hallituksen ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2004.
Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja vuodesta 2008.
B.Sc. (Econ. and Business Administration)

Päätoimi: Senior Adviser, Lincoln International, hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: Pöyry Capital Limited, Lontoo, 2007 – 2013: toimitusjohtaja; Compass Advisers, Lontoo 2005 – 2007: toimitusjohtaja; Ahlström Oyj  2003 – 2005: talous- ja rahoitusjohtaja; Lazard Lontoo ja Tukholma 2000 – 2003: toimitusjohtaja; Lazard Lontoo; 1989 – 2000: johtaja; Citibank 1979 – 1989: johtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: Lantmännen Agroenergi AB: hallituksen puheenjohtaja; Cambium Global Timberlands Ltd: hallituksen jäsen; Meetoo AB: hallituksen jäsen; Rörvik Timber AB: hallituksen jäsen;

Osakeomistus: 7 682

Ole Johansson
s. 1951
Diplomiekonomi, vuorineuvos

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: Wärtsilä Oyj Abp 2000-2011: konsernijohtaja; Wärtsilä NSD Oy 1998 - 2000: toimitusjohtaja; Wärtsilä Oyj Abp 1975 – 1998: johtaja, Wartsilä Diesel Inc ja Wärtsilä Diesel Group; useita johtotehtäviä Suomessa, USA:ssa, Ranskassa ja Sveitsissä

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: EQ Oyj: hallituksen puheenjohtaja; Aker Arctic Technology Inc: hallituksen puheenjohtaja; Hartwall Capital Oy Ab: hallituksen varapuheenjohtaja; Svenska Handelsbanken AB: hallituksen jäsen

Ole Johansson on riippumaton yhtiöstä. Hänen ei katsota olevan riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista kun otetaan huomioon hänen nykyinen tehtävänsä Hartwall Capital Oy Ab:n hallituksen jäsenenä. HTT KCR Holding Oy Ab omistaa yli 10 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä. HTT KCR Holding Oy Ab on Hartwall Capital Oy Ab:n tytäryhtiö. Lisäksi HTT KCR Holding Oy Ab, K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab ja Ronnas Invest AG toimivat käytännössä yhteistyössä Konecranes Oyj:n omistukseen liittyvissä asioissa.

Osakeomistus: -

Bertel Langenskiöld
s. 1950
Hallituksen jäsen sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja vuodesta 2012.
DI

Päätoimi: Toimitusjohtaja, Hartwall Capital Oy Ab

Keskeinen työkokemus:
Metso Paper and Fiber Technology 2009 - 2011: toimitusjohtaja; Metso Paper  Oy 2007 - 2008: toimitusjohtaja; Metso Paper Oy, Kuidut-liiketoimintalinja 2006 - 2007: toimitusjohtaja; Metso Minerals Oy 2003 - 2006: toimitusjohtaja; Fiskars Oyj Abp 2001 - 2003: toimitusjohtaja; Tampella Power/Kvaerner Pulping, Power Division 1994 - 2000: toimitusjohtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet:
Inkerman International AB: hallituksen jäsen; Kährs AB: hallituksen jäsen¸ Luvata Oy: hallituksen jäsen

Bertel Langenskiöld on riippumaton yhtiöstä. Hänen ei katsota olevan riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista kun otetaan huomioon hänen nykyinen päätoimensa Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtajana. HTT KCR Holding Oy Ab omistaa yli 10 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä. HTT KCR Holding Oy Ab on Hartwall Capital Oy Ab:n tytäryhtiö. Lisäksi HTT KCR Holding Oy Ab, K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab ja Ronnas Invest AG toimivat käytännössä yhteistyössä Konecranes Oyj:n omistukseen liittyvissä asioissa.

Osakeomistus: 2 571

Matti Kavetvuo
s. 1944
Hallituksen jäsen vuodesta 2001. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja vuosina 2009 – 2011 ja jäsen vuodesta 2012.
Tarkastusvaliokunnan jäsen vuosina 2004 - 2008.
DI, ekonomi, vuorineuvos

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: Pohjola-Yhtymä Oyj 2000 - 2001: toimitusjohtaja; Valio Oy 1992 - 1999: toimitusjohtaja; Orion-Yhtymä Oyj 1985 - 1991: toimitusjohtaja; Instrumentarium Oyj 1979 - 1984: toimitusjohtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: ei muita samanaikaisia keskeisiä luottamustoimia

Osakeomistus: 11 661

Nina Kopola
s. 1960
Hallituksen sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuodesta 2011.
DI, tekniikan lisensiaatti

Päätoimi: Toimitusjohtaja, Suominen Yhtymä Oyj

Keskeinen työkokemus:
Dynea Oy 2008 – 2011: Euroopan liiketoiminnoista vastaava johtaja; Dynea Oy 2006 – 2008: johtaja, Global Market Applications; Dynea Oy 2005 – 2006: markkinointijohtaja; Dynea Oy 2000-2005: eri päällikkötason tehtäviä markkinointi-, controlling- sekä liiketoiminnan analyysi -toiminnoissa

Keskeiset samanaikaiset luottamustehtävät:
Metso Oyj: hallituksen jäsen; Muoviyhdistys ry: hallituksen jäsen

Osakeomistus: 3 287

Malin Persson
s. 1968
Hallituksen jäsen vuodesta 2005 ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2012. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuosina 2005 - 2011.
DI

Päätoimi: Toimitusjohtaja ja omistaja, Accuracy AB

Keskeinen työkokemus: Volvo-konserni: useissa eri johtotehtävissä mm.
Volvo Technology Corp: toimitusjohtaja; AB Volvo: varatoimitusjohtaja, konsernistrategia ja liiketoiminnan kehittäminen; Volvo Transport Corp: varatoimitusjohtaja, liiketoiminnan ja logistiikan kehittäminen

Keskeiset samanaikaiset luottamustehtävät: Ahlström Capital Oy: hallituksen jäsen; Beckers Industrial Coatings AB: hallituksen jäsen; Getinge AB: hallituksen jäsen; Hexatronic Scandinavia AB: hallituksen jäsen; Hexpol AB: hallituksen jäsen; Kongsberg Automotive Holding AB: hallituksen jäsen; Magnora AB: hallituksen jäsen; Mobile Climate Control Group Holding AB: hallituksen jäsen

Osakeomistus: 6 830

Christoph Vitzthum