• Konecranes Oyj/

KONECRANES OYJ: KONECRANES ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN KOKO VUODELLE 2020 ENNEN VAHVAN TOISEN VUOSINELJÄNNEKSEN JULKISTAMISTA

KONECRANES OYJ  SISÄPIIRITIETO 16.7.2020 klo 18.20

KONECRANES OYJ: KONECRANES ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN KOKO VUODElle 2020 ENNEN VAHVAN TOISEN VUOSINELJÄNNEKSEN JULKISTAMISTA

Koronaviruspandemian (COVID-19) seurauksena nopeasti muuttuvan tilanteen vuoksi Konecranes peruutti taloudellisen ohjeistuksena koko vuodelle 2020 26.3.2020.

Konecranes on tänään päättänyt antaa taloudellisen ohjeistuksensa koko vuodelle 2020. Perustuen tämän hetken tilauskantaamme ja kysyntäympäristöön, uusi taloudellinen ohjeistuksemme koko vuodelle 2020 on:

• Konecranes odottaa koko vuoden 2020 liikevaihdon laskevan edellisvuoteen verrattuna
  • Konecranes odottaa koko vuoden 2020 oikaistun EBITA-kateprosentin laskevan edellisvuoteen verrattuna

Koko vuonna 2019, konsernin liikevaihto oli 3 326,9 miljoonaa euroa ja konsernin oikaistu EBITA-kateprosentti oli 8,3 %.

Konecranes julkistaa poikkeuksellisesti seuraavat alustavat tiedot koskien tammi-kesäkuun 2020 periodin tulostaan:

AVAINLUVUT, KONSERNI (tilintarkastamattomat 1)

Huhti-kesäkuu Tammi-kesäkuu
4-6/ 2020 4-6/ 2019 Muutos % 1-6/ 2020 1-6/ 2019 Muutos %
Saadut tilaukset, MEUR 581,5 822,7 -29,3 1 318,5 1 670,8 -21,1
Liikevaihto yhteensä, MEUR 704,7 794,0 -11,3 1 474,2 1 552,3 -5,0
Oikaistu EBITA, MEUR 2 57,5 67,0 -14,2 78,6 115,4 -31,9
Oikaistu EBITA, % 2 8,2 % 8,4 % 5,3 % 7,4 %

1 Lukuihin saattaa tulla muutoksia
2 Ilman oikaisueriä ja kauppahinnan allokaatiopoistoja

Konecranes Oyj julkistaa tammi-kesäkuun 2020 puolivuosikatsauksensa kokonaisuudessaan 24.7.2020 noin klo 8.00.

Yhtiö ei kommentoi puolivuosikatsaustaan ennen 24.7.2020 käynnissä olevan hiljaisen jakson takia. Konecranes järjestää puhelinkonferenssin analyytikoille, sijoittajille ja toimittajille tuloksen julkaisupäivänä, jossa on mahdollista esittää kysymyksiä.

KONECRANES OYJ

Kiira Fröberg, sijoittajasuhteet, puh. +358 (0) 20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,33 miljardia euroa. MHE-Demag mukaan lukien konsernilla on noin 18 000 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).