• Konecranes Oyj/

KONECRANES OYJ LUOPUU OPTIOIDEN KÄYTÖSTÄ JA SIIRTYY AVAINHENKILÖIDEN SUORITUSPERUSTEISEEN OSAKEPALKKIOJÄRJESTELMÄÄN

KONECRANES OYJ  PÖRSSITIEDOTE  22.3.2012 klo 16:00

Konecranes Oyj luopuu optioiden käytöstä osana avainhenkilöiden kannustamista. Optio-ohjelmien tilalle Konecranes Oyj:n hallitus on päättänyt ottaa käyttöön osakepalkkiojärjestelmän, jossa palkkion ansainta perustuu hallituksen päättämien tavoitteiden saavuttamiseen. Uuden järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi sekä sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden pitkäjänteiseen omistukseen perustuva palkkiojärjestelmä.

Järjestelmä sisältää kolme vuoden pituista ansaintajaksoa sekä kolme noin kolmen vuoden pituista ansaintajaksoa. Ansaintajaksot alkavat vuosien 2012, 2013 ja 2014 alussa. Yhtiön hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja niille asetettavat tavoitteet kunkin ansaintajakson alussa.  1.1.2012 alkavan vuoden pituisen ansaintajakson ansainta perustuu Konecranes-konsernin liikevoittoprosenttiin ja kolmevuotisen ansaintajakson ansainta yhtiön osakkeen kokonaistuottoon (TSR).  Mahdollisesti ansaittu palkkio maksetaan keväällä 2015. Mikäli avainhenkilön työ- tai toimisuhde päättyy ennen ansaintajakson loppua, palkkiota ei kyseiseltä ansaintajaksolta makseta.

Hallitus edellyttää, että jokainen konsernin laajennetun johtoryhmän jäsen pitää puolet uuden kannustinjärjestelmän perusteella maksetuista osakkeista, kunnes kaikkien hänen omistamiensa yhtiön osakkeiden arvo yhteensä vastaa hänen bruttovuosipalkkansa arvoa. Tämä osakemäärä omistetaan niin kauan kuin työ- tai toimisuhde konserniyhtiöön jatkuu.

Osakepalkkiojärjestelmän kohderyhmään kuuluu noin 150 henkilöä. 1.1.2012 alkavien ansaintajaksojen perusteella maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään noin 700 000 Konecranes Oyj:n osakkeen arvoa. Hallituksen asettamien tavoitteiden saavuttaminen tuo puolet maksimipalkkiosta. Maksimipalkkion saaminen edellyttää tavoitteiden selkeää ylittämistä.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 11 700 työntekijää ja 609 huoltopistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).