KONECRANES OYJ:N HALLITUKSEN JÄRJESTÄYTYMISKOKOUS

Konecranesin ensimmäisessä varsinaisen yhtiökokouksen jälkeisessä hallituksen kokouksessa Stig Gustavson ilmoitti, ettei hän ikänsä johdosta olisi käytettävissä jatkamaan hallituksen puheenjohtajana, mutta että hän mielellään jatkaa tehtävissä yhtiön hyväksi. Hallitus valitsi Christoph Vitzthumin hallituksen puheenjohtajaksi ja Stig Gustavsonin hallituksen varapuheenjohtajaksi.

“Otan hallituksen puheenjohtajan tehtävän suurella vakavuudella vastaan tässä mielenkiintoisessa ja vaativassa kehitysvaiheessa, jossa yhtiö on,” sanoo hallituksen puheenjohtaja Christoph Vitzthum. “Minun on ilo todeta, että Stig Gustavson on lupautunut tukemaan minua tehtävässäni ja erityisesti yhdistymiseen liittyvissä kysymyksissä,” hän jatkaa.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Svante Adde, ja jäseniksi Ole Johansson ja Malin Persson. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Bertel Langenskiöld, ja jäseniksi Stig Gustavson ja Christoph Vitzthum.

Hallituksen jäsenistä Stig Gustavsonin katsotaan hallituksen kokonaisarvion perusteella olevan riippuvainen yhtiöstä, kun otetaan huomioon hänen aiemmat ja nykyiset tehtävänsä Konecranesissa ja hänen suuri äänivaltansa yhtiössä. Hän on riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista. Hallituksen jäsenistä Ole Johanssonin katsotaan olevan riippuvainen yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista, kun otetaan huomioon hänen nykyinen tehtävänsä Hartwall Capital Oy Ab:n hallituksen puheenjohtajana. Bertel Langenskiöldin katsotaan olevan riippuvainen yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista, kun otetaan huomioon hänen aikaisempi tehtävänsä Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtajana.

Vaikka sekä Svante Adde että Malin Persson ovat toimineet yhtiön hallituksen jäseninä yli kymmenen peräkkäisen vuoden ajan, heidän katsotaan olevan yhtiöstä riippumattomia, sillä hallituksen kokonaisarvion mukaan tämä tai mikään muu tekijä ei vaaranna heidän riippumattomuuttaan. Christoph Vitzthum, joka on toiminut yhtiön hallituksen jäsenenä vuoden ajan, on riippumaton sekä yhtiöstä että merkittävistä osakkeenomistajista.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2015 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 126 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 900 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).