KONECRANES ABP STYRELSES KONSTITUERANDE MÖTE

Vid Konecranes första styrelsemöte efter ordinarie bolagsstämman meddelade Stig Gustavson att han på grund av åldersskäl inte vill stå till förfogande för posten som styrelsens ordförande men att han gärna vill fortsätta att arbeta för bolaget. Styrelsen valde Christoph Vitzthum till styrelsens ordförande och Stig Gustavson till styrelsens viceordförande.

“Det är med stort allvar jag tar emot arbetet som styrelseordförande för bolaget som befinner sig i en mycket intressant och krävande utvecklingsfas,” säger Konecranes styrelseordförande Christoph Vitzthum. “Det är med glädje jag kan konstatera att Stig Gustavson lovat stöda mig i mitt värv och särskilt i fusionsrelaterade frågor,” fortsätter han.

Svante Adde valdes till ordförande för revisionskommittén, och Ole Johansson och Malin Persson till kommittémedlemmar. Bertel Langenskiöld valdes till ordförande för nominerings- och kompensationskommittén, och Stig Gustavson och Christoph Vitzthum till kommittémedlemmar.

Av styrelseledamöterna anses Stig Gustavson enligt styrelsens helhetsbedömning vara beroende av bolaget med beaktande av hans tidigare och nuvarande positioner i Konecranes kombinerat med hans betydande rösträtt i bolaget. Han är oberoende av betydande aktieägare. Av styrelseledamöterna anses Ole Johansson vara beroende av bolagets betydande aktieägare på grund av sin nuvarande ställning som styrelseordförande för Hartwall Capital Oy Ab. Bertel Langenskiöld anses vara beroende av bolagets betydande aktieägare på grund av sin tidigare ställning som verkställande direktör för Hartwall Capital Oy Ab.

Även om både Svante Adde och Malin Persson har varit styrelseledamöter i bolaget över tio år i följd, anses de vara oberoende av bolaget eftersom deras oberoende enligt styrelsens helhetsbedömning inte har äventyrats av denna eller någon annan omständighet. Christoph Vitzthum, som har varit styrelseledamot i bolaget i ett år, är oberoende av både bolaget och betydande aktieägare.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).

UTDELNING
Medierna