Konecranes Oyj:n osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2020

KONECRANES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–SYYSKUU 2020 28.10.2020 klo 8.30

Konecranes Oyj:n osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2020

Ennätyskorkea EBITA-kateprosentti erinomaisen sitoutumisen ja toteutuksen ansiosta

Tämä tiedote on yhteenveto Konecranes Oyj:n tammi-syyskuun 2020 osavuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Konecranes-konsernin verkkosivuilla osoitteessa www.konecranes.com.

Raportti sisältää vertailun Konecranesin historiallisiin lukuihin siten kuin ne on raportoitu taloudellisina tietoina vuodelta 2019. Historialliset luvut eivät sisällä MHE-Demagin lukuja, koska MHE-Demag-yritysosto saatettiin päätökseen tammikuussa 2020. Konecranesin ja MHE-Demagin yhdistetty toiminta käynnistyi 2.1.2020.

Vertailun mahdollistamiseksi raportti sisältää erillisten otsikoiden alla MHE-Demagin vuoden 2020 taloudellista tulosta koskevia kommentteja. Vuoden 2020 viimeisestä vuosineljänneksestä alkaen MHE-Demagin taloudellista tulosta koskevat kommentit ovat arvioon perustuvia etenevästä integraatiotyöstä sekä juridisten yhtiöiden yhdistämisistä johtuen.

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

- Saadut tilaukset olivat 565,5 miljoonaa euroa (715,3), -20,9 prosenttia (-18,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Tilaukset vähenivät kaikilla liiketoiminta-alueilla. Ilman MHE-Demagia saatujen tilausten lasku oli 24,6 prosenttia.
- Kunnossapidon sopimuskannan arvo kasvoi 5,9 prosenttia (+10,9 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna) ja oli 278,8 miljoonaa euroa (263,4). Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 218,9 miljoonaa euroa (256,4), -14,6 prosenttia (-11,1 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Ilman MHE-Demagia sopimuskannan arvo kasvoi 1,4 prosenttia, mutta Kunnossapidon saadut tilaukset laskivat 19,2 prosenttia.
- Tilauskannan arvo oli 1 742,8 miljoonaa euroa (1 923,2) syyskuun lopussa, -9,4 prosenttia (-6,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Ilman MHE-Demagia tilauskanta laski 16,0 prosenttia.
- Liikevaihto oli 767,9 miljoonaa euroa (841,3), -8,7 prosenttia (-6,6 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Liikevaihto laski kaikilla liiketoiminta-alueilla. Ilman MHE-Demagia liikevaihto laski 12,9 prosenttia.
- Oikaistu EBITA-kateprosentti oli 10,4 prosenttia (8,6) ja oikaistu EBITA 80,1 miljoonaa euroa (72,4). Jatkunut onnistunut kysynnän ja tarjonnan tasapainotus, kustannusjoustot, pysyvät kustannustoimet sekä strategisten hankkeiden edistäminen tukivat positiivista kehitystä.
- Liiketulos oli 40,3 miljoonaa euroa (17,9), 5,2 prosenttia liikevaihdosta (2,1). Uudelleenjärjestelykustannukset olivat 27,7 miljoonaa euroa (48,3).
- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,33 euroa (0,04).

TAMMI–SYYSKUU 2020 LYHYESTI

- Saadut tilaukset olivat 1 884,0 miljoonaa euroa (2 386,0), -21,0 prosenttia (-20,3 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
- Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 694,1 miljoonaa euroa (765,1), -9,3 prosenttia (-8,0 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
- Liikevaihto oli 2 242,1 miljoonaa euroa (2 393,6), -6,3 prosenttia (-5,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
- Oikaistu EBITA-kateprosentti oli 7,1 prosenttia (7,8) ja oikaistu EBITA 158,7 miljoonaa euroa (187,8). Oikaistu EBITA-kateprosentti parani Kunnossapidossa ja heikkeni Teollisuuslaitteissa ja Satamaratkaisuissa.
- Liiketulos oli 90,8 miljoonaa euroa (83,2), 4,0 prosenttia liikevaihdosta (3,5). Uudelleenjärjestelykustannukset olivat 37,8 miljoonaa euroa (86,0).
- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,85 (0,46) euroa.
- Vapaa kassavirta oli 188,9 miljoonaa euroa (115,7).
- Nettovelka oli 742,7 miljoonaa euroa (674,2) ja nettovelkaantumisaste 61,5 prosenttia (54,8).

KYSYNTÄNÄKYMÄT

Maailmanlaajuiseen kysyntänäkymään liittyy edelleen merkittävää epävarmuutta COVID-19-pandemian seurauksena. Tämänhetkisessä kysyntäympäristössä on nähtävissä kohentumisen merkkejä teollisuuden asiakassegmenteissä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kysyntä on kuitenkin edelleen heikompaa kuin vuoden 2019 lopussa. Kysyntä on parantunut Kiinassa alkuvuoteen 2020 verrattuna, mutta kysyntäympäristö on heikko muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Vaikka maailmanlaajuinen konttiliikenne on alkanut elpyä, monet satamaoperaattorit jatkavat päätöksenteon lykkäämistä nykyisessä markkinaympäristössä. Konttienkäsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin yleiset näkymät ovat kuitenkin edelleen hyvät.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Nykyisen tilauskannan ja kysyntäympäristön perusteella Konecranes odottaa koko vuoden 2020 liikevaihdon laskevan edellisvuodesta. Konecranes odottaa koko vuoden 2020 oikaistun EBITA-kateprosentin pienenevän edellisvuoteen verrattuna.

TUNNUSLUVUT

Kolmas vuosineljännes Tammi – syyskuu
7-9/
7-9/
Muutos% 1-9/
1-9/
Muutos% R12M 1-12/
Saadut tilaukset, MEUR 565,5 715,3 -20,9 1 884,0 2 386,0 -21,0  2 665,3 3 167,3
Tilauskanta kauden lopussa, MEUR 1 742,8 1 923,2 -9,4 1 824,3
Liikevaihto yhteensä, MEUR 767,9 841,3 -8,7 2 242,1 2 393,6 -6,3  3 175,4 3 326,9
Oikaistu käyttökate (EBITDA), MEUR 1 103,2 96,7 6,7 232,2 261,4 -11,2  344,0 373,2
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % 1 13,4 % 11,5 % 10,4 % 10,9 % 10,8 % 11,2 %
Oikaistu EBITA, MEUR 2 80,1 72,4 10,7 158,7 187,8 -15,5  246,0 275,1
Oikaistu EBITA, % 2 10,4 % 8,6 % 7,1 % 7,8 % 7,7 % 8,3 %
Oikaistu liikevoitto, MEUR 1 71,2 66,2 7,5 131,8 169,2 -22,1  212,9 250,4
Oikaistu liikevoittoprosentti 1 9,3 % 7,9 % 5,9 % 7,1 % 6,7 % 7,5 %
Liikevoitto, MEUR 40,3 17,9 124,7 90,8 83,2 9,1  156,3 148,7
Liikevoittoprosentti, % 5,2 % 2,1 % 4,0 % 3,5 % 4,9 % 4,5 %
Voitto ennen veroja, MEUR 35,6 9,0 297,0 94,1 55,2 70,5  157,4 118,5
Tilikauden voitto, MEUR 25,9 3,7 601,7 67,7 37,0 83,2  113,6 82,8
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR 0,33 0,04 749,0 0,85 0,46 87,5  1,43 1,03
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos, EUR 0,33 0,04 749,0 0,85 0,46 87,5  1,43 1,03
Korollinen nettovelka / Oma Pääoma, % 61,5 % 54,8 % 52,6 %
Nettovelka / oikaistu EBITDA, liukuva 12 kk 1 2,2 1,9 1,8
Sijoitetun pääoman tuotto, % 6,5 % 6,3 %
Oikaistu sijoitutun pääoman tuotto, % 3 10,2 % 12,7 %
Vapaa kassavirta, MEUR 81,4 81,3 188,9 115,7 221,6 148,5
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana  17 068  16 081 6,1  16 104

1) Ilman oikaisueriä. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä
2) Ilman oikaisueriä ja kauppahinnan allokaatiopoistoja. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä
3) Sijoitetun pääoman tuotto ilman oikaisueriä. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä

Toimitusjohtaja Rob Smith:

Konecranesin oikaistu EBITA-kateprosentti oli kolmannella vuosineljänneksellä ennätykselliset 10,4 % haasteellisesta markkinaympäristöstä huolimatta. Tämä oli työntekijöidemme erinomaisen sitoutumisen, vahvan tiimityön ja korkean suorituskyvyn ansiota. Odotamme markkinoiden epävakauden ja vaihtelun jatkuvan edelleen COVID-19-pandemian vuoksi. Toisen ja kolmannen vuosineljänneksen tuloksemme sekä jatkuvan strategisen kehityksemme perusteella luotamme kuitenkin kykyymme selviytyä tulevista haasteista.

Kolmas vuosineljännes käynnistyi positiivisemmassa ympäristössä kuin toinen neljännes. Kolmannen vuosineljänneksen aikana kävi kuitenkin ilmi, että maailmanlaajuinen COVID-19-pandemia kestää vielä kauan. Tämä näkyi markkinoilla yleisenä epävarmuutena. Vaikka makrotaloudellisten indikaattorien kehitys on ollut myönteistä, maailmanlaajuinen kysyntä ei ole palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle, ja liiketoimintamme tunnetusti seuraa talouden syklejä melko pitkällä viiveellä. Tästä syystä saadut tilauksemme vähenivät kolmannella vuosineljänneksellä noin 19 % vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna edellisvuodesta, MHE-Demag mukaan lukien.

Liikevaihtomme parani 11 % edellisestä vuosineljänneksestä vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna mutta pieneni 6,6 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kehitys kolmannella vuosineljänneksellä heijasti yleisesti pääsyrajoitusten purkamisesta johtunutta parantunutta pääsyä asiakkaiden toimipaikkoihin verrattuna toiseen neljännekseen. Vaikka tilanne oli kokonaisuudessaan parempi toisen vuosineljänneksen laajoihin sulkutoimiin verrattuna, asennusten suorittaminen matkustusrajoitusten ja tiukkojen karateenitoimien vallitessa on ollut varsin haasteellista. Haluankin kiittää erityisesti työntekijöitämme heidän sitoutumisestaan sekä asiakkaitamme turvallisten ja oikea-aikaisten toimitusten, asennusten ja paikan päällä tapahtuvan kunnossapidon mahdollistamisesta.

Olemme jatkaneet liiketoimintamme jokaisen osa-alueen tarkastelua varmistaaksemme kilpailukykyisen kustannuspohjan tässä epävarmassa ja alhaisemman kysynnän markkinaympäristössä. Reaaliaikainen kysynnän ja tarjonnan tasapainotus digitaalisen telemetriajärjestelmämme avulla sekä kustannusjoustotoimet ja pysyvät säästötoimet jatkuivat kolmannella vuosineljänneksellä. Yhdessä korkean suorituskykyfokuksemme kanssa olemme samalla onnistuneesti edistäneet strategiamme toteutusta. Kunnossapidon liikevaihdon ja kannattavuuden kasvattaminen, Teollisuuslaitteiden kannattavuuden parantaminen, projektinhallinta, lean-toiminnot, hankinnan tehostaminen sekä liiketoimintaprosessien tehokkuuden parantaminen ovat keskeisiä strategisia hankkeitamme. Yhdessä nämä hankkeet ja kustannuskilpailukyky johtivat ennätyskorkeaan 10,4 % oikaistuun EBITA-kateprosenttiin kolmannella vuosineljänneksellä, se on hieno saavutus haasteellisissa olosuhteissa.

COVID-19:n aiheuttama alhaisempi teollinen toiminta erityisesti Kaakkois-Aasiassa ja Amerikan alueella vaikutti Kunnossapidon saatuihin tilauksiin. Liikevaihto laski kuitenkin vain 2 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna, ja onnistuimme kasvattamaan sopimuskannan arvoa lähes 11 %, MHE-Demag mukaan lukien. Kunnossapito saavutti ennätyskorkean 18,7 % oikaistun EBITA-kateprosentin. Tämä on selvä osoitus siitä, että vahva liiketoimintamallimme, digitaalinen palvelualustamme ja tuottavuuteen keskittyminen tuottavat erinomaisia tuloksia.

Teollisuuslaitteet suoriutui vuosineljänneksestä erinomaisesti, mikä huipentui 5,0 % oikaistuun EBITA-kateprosenttiin, jossa oli kasvua 3,3 prosenttiyksikköä edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Meillä on vielä paljon tehtävää, mutta olemme edistyneet hyvin prosessinosturiliiketoimintamme tuloksen kääntämisessä positiiviseksi, minkä vaikutus on osittain nähtävissä kolmannen vuosineljänneksen kannattavuudessamme. Parantaaksemme edelleen tuottavuuttamme päätimme lakkauttaa tuotannon Glasgow’n toimipaikassamme ja käynnistimme yhteistoimintaneuvottelut prosessinosturiliiketoimintaan liittyvien henkilöstöresurssien keskittämiseksi Suomessa ja Saksassa.

Satamaratkaisujen saadut tilaukset pysyivät edelleen alhaisella tasolla kolmannella vuosineljänneksellä. Asiakkaiden päätöksenteko oli edelleen hidasta, ja suunniteltuja investointihankkeita lykätään. Liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna, mutta parani edellisestä vuosineljänneksestä. Liiketoiminnan maailmanlaajuisen luonteen vuoksi matkustusrajoituksilla ja karanteenitoimilla on liiketoiminnoistamme suurin vaikutus Satamaratkaisuihin. Projektitoteutus oli kuitenkin erittäin hyvällä tasolla kolmannella vuosineljänneksellä, ja Satamaratkaisujen oikaistu EBITA-kateprosentti oli 7,1 %.

Olemme tänään ilmoittaneet pitävämme koko vuoden 2020 taloudellisen ohjeistuksemme ennallaan. Nykyisen tilauskantamme ja kysyntäympäristön perusteella odotamme liikevaihtomme ja oikaistun EBITA-kateprosenttimme jäävän pienemmiksi kuin vuonna 2019. Tilauskantamme ja nykyisten olosuhteiden perusteella odotamme liikevaihtomme kasvavan neljännellä vuosineljänneksellä kolmanteen neljännekseen verrattuna. Kahden edellisen vuosineljänneksen tuloskykymme perusteella odotamme oikaistun EBITA-kateprosenttimme pysyvän ennallaan tai paranevan neljännellä vuosineljänneksellä kolmanteen neljännekseen verrattuna.

Kuten toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksemme yhteydessä mainitsimme, olemme hienosäätäneet strategiaamme viime vuosineljännesten aikana. Vastataksemme asiakkaidemme kasvaviin tarpeisiin yhä kattavammista tuotteiden ja palvelujen kokonaisratkaisuista, olemme päättäneet laajentaa päämääräämme taakkojen nostamisesta yhä laajempiin materiaalivirtoihin. Vahvistamme ydinosaamistamme edellä mainituilla strategisilla hankkeilla, jotka olemme tunnistaneet strategiamme kannalta olennaisiksi. Pidämme yllä korkeaa suorituskykyä ja keskitymme strategiamme painopistealueisiin, joiden odotamme tuottavan tuloksia entisestään tulevina vuosineljänneksinä.

Lopuksi haluaisin vielä mainita Konecranesin ja Cargotecin sulautumisen, josta ilmoitettiin 1.10.2020. Sulautuminen on hyvin linjassa strategiamme ja kasvutavoitteidemme kanssa. Sulautuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntää ja muiden täytäntöönpanon edellytysten täyttymistä. Konecranes ja Cargotec jatkavat toimintaansa itsenäisinä ja erillisinä yhtiöinä, kunnes sulautuminen saadaan päätökseen.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille järjestetään kansainvälinen puhelinkonferenssi 28.10.2020 klo 10.30. Osavuosikatsauksen esittelevät Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith ja finanssijohtaja Teo Ottola.

Tilaisuudesta saa lisätietoja 14.10.2020 julkaistusta lehdistötiedotteesta.

SEURAAVA KATSAUS

Konecranes Oyj:n vuoden 2020 tilinpäätöstiedote on tarkoitus julkaista 4.2.2021.

KONECRANES OYJ

Kiira Fröberg
Sijoittajasuhdejohtaja

Kiira Fröberg,
Sijoittajasuhdejohtaja,
puh. 020 427 2050

Tärkeää tietoa

Sulautumista tai sulautumisvastikearvopapereita ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Yhdysvaltain arvopaperilain mukaisesti, eikä niitä saa tarjota, myydä tai toimittaa Yhdysvalloissa tai Yhdysvaltoihin, paitsi Yhdysvaltain arvopaperilain rekisteröintivaatimuksista säädetyn poikkeuksen nojalla tai transaktiossa, johon Yhdysvaltain arvopaperilain rekisteröintivaatimukset eivät sovellu.

Tämän tiedotteen sisältämiä tietoja ei ole suunnattu eikä tarkoitettu levitettäväksi millekään henkilölle tai taholle tai käytettäväksi minkään henkilön tai tahon toimesta, jolla on kansalaisuus tai joka asuu tai oleskelee missä tahansa paikassa, osavaltiossa, maassa tai muulla alueella, jossa tällainen levittäminen tai käyttäminen olisi lakien tai määräysten vastaista tai mikäli tällainen levittäminen tai käyttäminen kyseisellä alueella vaatisi rekisteröintejä tai lupia, ja ne eivät muodosta Konecranesin tai muun tahon tai näiden puolesta tehtävää tarjousta tai kehotusta hankkia arvopapereita.

Tämän tiedotteen tiedot sisältävät tulevaisuutta koskevia lausumia, jotka perustuvat Konecranesin tämänhetkisiin odotuksiin ja ennusteisiin liittyen sen taloudelliseen asemaan, toiminnan tulokseen, suunnitelmiin, päämääriin, tulevaisuuden suoriutumiseen tai liiketoimintaan. Nämä lausumat voivat sisältää ilmaisuja, jotka alkavat, joita seuraa tai jotka sisältävät muun muassa sanoja ”tähdätä,” ”uskoa,” “odottaa,” “tavoitella,” “aikoa,” “saattaa,” “ennakoida,” “arvioida,” “suunnitella,” “heijastella,” “tulla,” “voi olla,” “todennäköisesti,” ”pitäisi,” ”olisi,” ja “voisi” ja muita vastaavia sanoja ja termejä tai niiden negaatioita. Tällaiset tulevaisuutta koskevat lausumat sisältävät tunnettuja ja tuntemattomia riskejä, epävarmuustekijöitä ja muita tärkeitä tekijöitä, jotka eivät ole Konecranesin vaikutusmahdollisuuksien piirissä, mikä voi vaikuttaa Konecranesin todelliseen tulokseen, suoritukseen tai sen saavutuksiin olennaisesti, verrattuna tulevaisuutta koskevissa lausumissa esitettyyn, tai niihin sisältyvään odotettuun tulokseen, suoritukseen tai saavutukseen. Tällaiset tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat lukuisille oletuksille, jotka liittyvät Konecranesin nykypäivän ja tulevaisuuden liiketoimintastrategioihin sekä sen tulevaisuuden liiketoimintaympäristöön.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,33 miljardia euroa. MHE-Demag mukaan lukien konsernilla on noin 17 000 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).

Tiedotusvälineet