KONECRANES TOIMITTAA KYMMENEN RTG-NOSTURIA PORTS AND CARGO HANDLING SERVICES -YRITYKSELLE LAGOSIIN, NIGERIAAN

Konecranes sai elokuussa 2011 kymmenen kumipyöräkontti (RTG, rubber tired gantry) -nosturin tilauksen Lagosissa, Nigeriassa toimivalta Ports and Cargo Handling Services -yritykseltä. Nosturit toimitetaan yrityksen Tin Can Island -satamassa sijaitsevaan terminaaliin vuoden 2012 loppuun mennessä. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppasummaa julkisteta.

Nigerialaisen Sifax Groupin satamapalveluista vastaava osa, Ports and Cargo Handling Services, on merkittävä tekijä Länsi-Afrikan rannikon satamapalveluiden ja niiden liittyvien toimintojen tarjoajana. Yrityksellä on sekä konttien että muun lastin käsittelyyn yli 750 metrin satamalaituri kiinnityspaikkoineen. Konttiliikenteen kasvaessa yritys lisää kapasiteettiaan investoimalla Konecranes RTG-nostureihin.

“Konecranes-konsernin RTG-asiantuntemus ja paikallinen läsnäolo olivat valintaprosessissamme merkittäviä tekijöitä”, sanoo Dr Taiwo Afolabi, Group Executive Vice Chairman. “Valittuamme Konecranes-konsernin toimittajaksi olemme varmoja, että siirtyminen konttikurottajista RTG-nostureihin sujuu helposti ja tehokkaasti.”

“Olemme iloisia saadessamme tämän tilauksen Sifax Groupilta, joka on meille uusi asiakas”, sanoo Antoine Bosquet, Sales Director, Konecranes Port Cranes, WEMEA. “Kun kaikki Sifaxin tilaamat RTG:t on toimitettu, Länsi-Afrikassa on toiminnassa kaikkiaan 32 Konecranes RTG-nosturia.”

RTG-nosturit varustetaan uusilla Konecranes-ohjaamoilla, joiden ergonomiaa ja näkyvyyttä on parannettu. Tilatut nosturit on varustettu myös viimeisimmällä, konttikentille tarkoitetulla DGPS-teknologialla. Siihen sisältyy automaattiohjaustuki, joka pitää nosturin etukäteen ohjelmoidulla, suoralla ajolinjalla, ja näin parantaa sekä turvallisuutta että tuottavuutta. RTG-nostureissa oleva konttien paikannusjärjestelmä on kytketty sataman ohjausjärjestelmään, ja se takaa oikean ja reaaliaikaisen konttien sijoittelun ja varastojen täsmällisyyden. Täysin sähköistettyjen 16-pyöräisten RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia, ja ne voivat pinota yhden yli viisi konttia päällekkäin. Nosturin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi seitsemän konttia rinnakkain.

Lehdistö:
Antoine Bosquet, Sales Director, Port cranes, WEMEA
Sähköposti: antoine.bosquet@konecranes.com tai puhelin 020 427 2747

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä pörssitiedote ja ladattava kuva löytyvät www-sivuiltamme osoitteesta
 www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 200 työntekijää 578 kohteessa 46 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).