KONECRANES LEVERERAR TIO RTG-KRANAR TILL PORTS AND CARGO HANDLING SERVICES TERMINAL I LAGOS, NIGERIA

Konecranes fick i augusti 2011 en beställning på tio gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG) av Ports and Cargo Handling Services Ltd. i Lagos, Nigeria. Kranarna levereras till företagets terminal i hamnen Tin Can Island Port till och med slutet av 2012. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde.

Ports and Cargo Handling Services, hamnverksamheten inom nigerianska Sifax Group, är en viktig aktör inom sitt verksamhetsområde och relaterade tjänster på den västafrikanska kusten. Bolaget har mer än 750 meter kaj och kajplatser som hanterar både containrar och allmän fraktgods. I och med att containertrafiken växer, ökar organisationen kapaciteten i containergården genom att investera i Konecranes RTG-kranar.

“Konecranes RTG erfarenhet och bolagets lokala närvaro var viktiga faktorer i vårt val av leverantör”, säger Dr Taiwo Afolabi, Group Executive Vice Chairman. “Vi är övertygade om att genom att välja Konecranes som leverantör, blir övergången från reachstackers till RTG-kranar smidig och effektiv.”

“Vi är glada över att ha fått den här beställningen från Sifax Group, en ny kund för Konecranes”, säger Antoine Bosquet, Konecranes försäljningsdirektör för hamnkranar i regionen WEMEA. “När leveransen av dessa RTG-kranar till Sifax är klar, kommer 32 Konecranes RTG-kranar att vara verksamma i Västafrika.”

RTG-kranarna kommer att utrustas med Konecranes nya förarhytt som erbjuder förbättrad ergonomi och sikt. De kommer också att vara utrustade med den senaste DGPS-teknologin för containergårdar. Detta inkluderar Autosteering-funktionen, som håller kranen på en förbestämd, rak körrutt, vilket förbättrar säkerheten och ökar produktiviteten. RTG-kranens positioneringssystem är kopplat till hamnens terminaloperativsystem och säkrar korrekt positionering av containrarna i real-tid, samt håller lagren uppdaterade. De eldrivna RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 50 ton. De kan stapla en över fem containrar högt och sju plus lastbilsfil brett.

Ytterligare information:
Antoine Bosquet, Försäljningsdirektör, Hamnkranar, regionen WEMEA
E-post: antoine.bosquet@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2747

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 miljoner euro. Koncernen har 11 200 anställda på 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).