Elsa ja Jonathan hankkivat tutkinnon ja kansainvälisen uran Saksasta

Suomessa korkeakouluopiskelijat ovat ehtineet opiskella jo reilun kuukauden, mutta suomalais-saksalaisille Elsalle ja Jonathanille palkalliset opinnot Saksassa Lidlin Duales Studium -ohjelmassa ovat vasta aluillaan. Korkeakoulututkinto yhdistettynä kansainväliseen työkokemukseen houkuttelivat molemmat nuoret Suomen sijaan Saksaan.

Espoolainen Elsa Rottluff ja Turun keskustan Lidlissä työskennellyt Jonathan Pritzlaff, aloittivat viime viikolla opintonsa Etelä-Saksassa, Heilbronnin kaupungissa Lidlin Duales Studium -ohjelmassa. Jonathanille kaupan alan opinnot olivat tavoitteena jo pidemmän aikaan.

-          Pääsin pian lukion jälkeen Turun keskustan Lidliin myyjäksi. Innostuin yrityksestä, kun esimiehet kertoivat, mitä eri mahdollisuuksia Lidlissä on. Duales Studium -opinnoista kuulin myös työpaikalla jo viime vuonna, mutta silloin haku oli jo mennyt umpeen. Tänä vuonna osasin jo odottaa sitä, enkä edes hakenut muualle, Jonathan kertoo.

Aiemmin Metropolian ammattikorkeakoulussa opiskellut Elsa ei tiennyt Duales Studium -opinnoista ennen kuin huomasi ilmoituksen Helsingin Sanomissa.

-          En tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta ollenkaan, kun eihän Suomessa tällaista ole. Onneksi huomasin ilmoituksen, koska ohjelmassa voin yhdistää kiinnostukseni kauppatieteisiin, saksan kielen osaamiseni ja myös tutustua toiseen kotimaahani, Elsa kertoo.

Kansainvälinen luokka otti lämpimästi vastaan

Duales Studium -opinnoissa opiskelu on rytmitetty kolmen kuukauden välein vaihtuviin teoriajaksoihin ja työskentelyjaksoihin Lidl-myymälöissä. Sekä Jonathan että Elsa näkevät tutkinnon ja työn yhdistelmän opintojen parhaana puolena.

-          Opimme ymmärtämään kaupallista alaa ja pääsemme näkemään yrityksen toiminnan kaikilta eri tasoilta. Valmistumisen jälkeen voimme työskennellä esimerkiksi aluepäällikön tehtävissä. Silloin täytyy tietää, miten yritys toimii, eikä vain puhua teoriaa, Jonathan pohtii.

-          Kolme kuukautta jaksaa paukuttaa koulussa, mutta sitten on taas kiva päästä tekemään töitä ja tutustumaan uusiin ihmisiin, Elsa täydentää.

Vaikka Saksa ei ollut kummallekaan täysin tuntematon maa, on toiseen maahan muuttaminen aina iso muutos. Sekä Jonathan että Elsa ovat kuitenkin innoissaan uudesta ja kansainvälisestä ympäristöstä.

-          Minua jännitti tulla tänne ja jännittää vieläkin. Siitä huolimatta olen tosi iloinen, että uskalsin lähteä. Ihmiset ovat ihania ja koulun puolesta odotukseni ovat jopa ylittyneet: oppimisympäristö on todella hieno ja professorit vaikuttavat hyvin ammattitaitoisilta, Elsa kertoo.

-          Luokallamme on opiskelijoita ympäri Eurooppaa ja meillä on alusta asti ollut hyvä luokkahenki. Olemme saaneet Lidliltä paljon tukea ja kaikesta saa kysyä. Myös paikalliset ovat todella vastaanottavaisia ja lämminhenkisiä, mutta puhuvat vähän hassusti saksaa, toiselta puolen Saksaa, Lyypekistä alun perin kotoisin oleva Jonathan nauraa.

Lidl-myymälöistä konsernia kehittämään

Ennen opintojen alkua Lidl Suomi pyrkii tarjoamaan Duales Studium -opiskelijoille mahdollisuuden päästä kesätöihin Lidl-myymälään. Jonathan oli opiskelupaikkaan hakiessaan jo Lidlissä töissä, mutta Elsalle Lidl oli työnantaja uusi tuttu.

-          Olin ehtinyt jo lupautua kesätöihin muualle, mutta minusta oli hienoa, että sain mennä viikoksi tutustumaan Lidlin Lauttasaaren myymälään. Tykkäsin työstä jopa enemmän kuin olin odottanut, Elsa sanoo.

Opintojen jälkeen Elsalla ja Jonathanilla on valmius työskennellä Lidlissä asiantuntija- ja esimiestehtävissä. Molemmat ovat kiinnostuneet myös kansainvälisestä urasta.

-          Työskentelisin mielelläni aluepäällikkönä ja haluaisin kunnolla nähdä mitä se työ on. Toisaalta minua kiinnostaa paljon myös kansainvälisyys ja siksi työtehtävät muissa maissa tai kansainväliset työtehtävät Suomessa olisivat mielenkiintoisia, Elsa kertoo.

-          Minua kiinnostaa paljon Lidl-konserni ja sen kehittäminen. Haluan olla mukana viemässä asioita eteenpäin ja esimerkiksi osallistua myymälätoiminnan optimoimiseen. Lidlissä onkin hienoa, että täällä pääsee eteenpäin, jos vaan haluaa ja on valmis tekemään töitä. Myös esimiehet kannustivat oma-aloitteisuuteen, mikä on itse asiassa tärkeä osasyy, miksi minä nyt olen opiskelemassa, Jonathan kiittää.

Duales Studium -ohjelmassa suoritetaan kansainvälinen korkeakoulututkinto Bachelor of Arts. Teoriajaksot järjestetään Saksassa Baden-Württembergin osavaltion ammattikorkeakoulussa. Työskentelyjaksot tehdään kahden ensimmäisen vuoden aikana Lidl-myymälöissä Saksassa. Kolmantena vuonna opiskelija työskentelee Suomen myymälöissä. Opiskelusta maksetaan portaittain korotettavaa kuukausipalkkaa. Vuonna 2009 alkaneen ohjelman ensimmäiset suomalaiset opiskelijat aloittivat opintonsa lokakuussa 2014. Hakuaika seuraavaan koulutukseen käynnistyy alkuvuoden 2016 aikana.

Lisätietoja ohjelmasta löydät täältä.

Lisätietoja medialle antaa Lidl Suomen viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, puh. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.