Gluteenittomien tuotteiden myynti Lidlissä yli kolminkertaistui kahdessa vuodessa

Lidl aloitti gluteenittomien tuotteiden valikoiman määrätietoisen kasvattamisen vuonna 2016. Kahdessa vuodessa tuotteiden määrä on reilusti tuplaantunut. Samaan aikaan niiden myynti on kasvanut yli kolminkertaiseksi. Tällä viikolla vietetään valtakunnallista keliakiaviikkoa.

Suomen Lidleissä gluteenittomien tuotteiden myynti on kahdessa vuodessa kasvanut voimakkaasti: vuoden 2016 elokuuhun verrattuna gluteenittomia tuotteita myytiin tänä vuonna samaan aikaan yli kolminkertainen määrä. Taustalla on valikoiman voimakas laajentaminen.

­– Saimme paljon asiakaspalautetta: ihmiset toivoivat Lidlin valikoimaan enemmän gluteenittomia tuotteita. Muutama vuosi sitten ryhdyimme kasvattamaan valikoimaa, ja iloksemme asiakkaat ovat löytäneet tuotteet hyvin, Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.

Lidlissä gluteenittomia tuotteita on jatkuvasti myynnissä noin 35. Vuoteen 2016 verrattuna määrä on yli kaksinkertainen.

Gluteenittomat tuotteet löytyvät omalta myyntipaikaltaan

Kuten muissakin tuoteryhmissä, Lidlin gluteeniton valikoima lepää ketjun omien merkkien varassa. Jokaisella tuotteella on Lidlin tuoteryhmäkohtainen merkki, esimerkiksi jauhoilla Myllykivi ja kekseillä Sondey. Näiden Lidlin omien merkkien gluteenittomat tuotteet tunnistaa yhteisestä oranssista pakkausilmeestä ja Free from gluten -logosta. Valikoimaa täydennetään teollisuuden suosituilla merkkituotteilla.

– Viime vuonna teimme ratkaisun sijoittaa gluteenittomat tuotteet myymälöissä omiin blokkeihinsa. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaan ei tarvitse vaeltaa pitkin käytäviä etsimässä gluteenittomia tuotteita muiden pakkausten joukosta, vaan kaikki gluteenittomat löytyvät samasta kohdasta kuivahyllyn päädystä tai pakastekaapista, Heinrichs selittää.

Keliaakikot merkittävä asiakasryhmä

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ovat jo merkittävä asiakasryhmä: Suomessa on arviolta 100 000 keliaakikkoa, tosin heistä vain 40 000:n sairaus on diagnosoitu. Gluteenittomia tuotteita käyttävät myös vilja-allergikot ja monet muut, jotka kokevat niiden helpottavan vatsavaivoja tai muun sairauden oireita. Usein myös keliaakikon perhe syö gluteenitonta ruokaa.

Keliakialiiton vuosittain järjestämä keliakiaviikko näkyy Lidleissä tänä vuonna niin, että valikoidut gluteenittomat tuotteet ovat 20 prosentin alennuksessa. Yhteistyössä paikallisten keliakiayhdistysten kanssa järjestetään gluteenittomia kauppakävelyitä, joilla tutustutaan kaupan gluteenittomaan valikoimaan.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 173 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.