Grillauksen Suomen mestari on heinolalainen Tomi Nipuli

Sunnuntaina päättyneen Grillimaisteri-kiertueen voittajaksi kruunattiin kokki ja ravintoloitsija Tomi Nipuli peitoten sadat kisaan hakeneet ja osallistuneet. Jo viidettä kertaa järjestetyn kisan voittaja lunasti nyt ensimmäistä kertaa itselleen grillauksen virallisen Suomen mestarin tittelin. Grillauksen SM-hopeaa sai joensuulainen Antti Garvrilov ja grillauksen SM-pronssia sai seinäjokelainen Mikko Skants.

Vuoden 2015 Grillimaisteri-kiertue ja grillauksen Suomen mestarin etsintä sai sunnuntaina komean päätöksen, kun Suomen grillaajien kärkikasti kohtasi kiertueen finaalissa Helsingin Narinkkatorilla. Arvovaltaisten huippukokkien raati valitsi grillauksen Suomen mestariksi Tomi Nipulin, joka on myös vuoden 2011 Grillimaisteri.

”Nyt on tuntuu aivan loistavalta! Grillimaisteruus on lähellä sydäntäni, mutta Suomen mestaruus on vielä arvostetumpi titteli ja tämä tuntuu siksi vielä hienommalta. Annoin kaikkeni peliin ja tulin sillä fiiliksellä kisaan, että voitan”, tuore Suomen mestari sanoi heti kisan jälkeen.

Jokaisessa finaalin kolmessa erässä vahvasti suorittanut Nipuli hyödynsi finaaliannoksissaan erityisosaamistaan: hän savusti sekä teki omat kastikkeensa.

”Ensimmäinen erä oli haastava, koska minua jännitti todella paljon. Olin varautunut kokeilemaan jopa riskejä, jotta saisin ensimmäisessä erässä hyvät pisteet heti alkuun. Pääraaka-aine possu oli mieluinen yllätys ja tiesin varoa ettei se kuivu liikaa. Loppujen lopuksi grillasin paremmin kuin muut, mutta täytyy sanoa, että taso oli kyllä todella kova”, Nipuli kertoo.

”Voittajan kaikissa annoksissa näkyi itseluottamus. Esimerkiksi possun sisäfilee oli sopivan kypsää, muttei kuiva”, tuomaristoon kuulunut huippukokki Hans Välimäki luonnehti.

Finalistien grillaussuoritukset arvioi suomen eturivin huippukokkien raati, johon kuului Hans Välimäen lisäksi Meri-Tuuli Lindström, Janne Pekkala ja Roope Rehbinder sekä kilpailua järjestäneen Lidlin edustajia.

Grillimaisteri-kiertue on kiertänyt kesän aikana yhteensä yhdeksällä paikkakunnalla osakilpailujen merkeissä ennen sunnuntain Narinkkatorilla järjestettyä finaalia.

SM-titteli nosti tason ennätyskovaksi

Tuore Suomen mestari Nipuli innostui grillauksesta jo lapsena ja nykyään grillaus on hänelle niin työ kuin elämäntapakin. Vuonna 2011 Grillimaisteri-voitto innoitti hänet uudelle uralla grillauksen pariin, ja vuodesta 2012 lähtien hän on pyörittänyt Maisteri-nimistä ravintolaa Heinolassa.

Voitto Grillimaisteri-kisassa on johtanut muinakin vuosina useamman ihmisen uusille grilliurille. Viime vuoden voittaja Viivi Laube-Pohto jätti päivätyönsä markkinoinnissa ja pyörittää nykyään omaa cateringiin ja ruoka-aiheiseen sisällöntuotantoon keskittyvää yritystä. Vuoden 2013 voittaja Jouni Talvinen grillaa yhä innokkaasti ja järjesti aiemmin myös grillauskursseja kun taas vuoden 2012 voittaja Santeri Arffman vastaa vuorollaan oululaisen ravintola Nallikarin keittiöstä.

”Voittajan valinta ei ollut tänäkään vuonna helppo. Voittaja onnistui loihtimaan annoksen, joka sai tuomariston haukkomaan henkeä ja valitsemaan Tomi Nipulin grillauksen Suomen mestariksi. Kiertue on ollut tänäkin vuonna suuri menestys ja uusilla paikkakunnilla meidät on otettu hyvin vastaan. Tämän vuoden menestys rohkaisee meitä ensi vuonna järjestämään vähintäänkin yhtä hyvän Suomen mestaruus -kiertueen”, Grillimaisteri-kiertuetta järjestävän Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio iloitsee.

Suomen suurimman ja pitkäikäisimmän grillikisan taso yllätti tänäkin vuonna tuomariston.

”Tänä vuonna SM-titteli toi mukanaan kyllä todella kovia kilpailijoita. Lähes jokainen finaaliannos oli huippuluokkaa, ja nyt oli panostettu paitsi makuihin, myös esillepanoon, siistiin työskentelyyn, kypsyyksiin ja tarjoilulämpötiloihin. Kilpailijoiden tasosta kertoo myös se, että eriin liittyvät yllätysvaiheet ja -raaka-aineet eivät herättäneet juurikaan hämmennystä”, kisaa vuosia tuomaroinut Pekkala kertoo.

Esiintyjät ja ilmainen grilliruoka kiinnostivat

Narinkkatorille kahdeksi päiväksi leiriytynyt Grillimaisteri-kiertue kasvoi tänä vuonna ennätyssuureksi. Grillikisailun lisäksi yleisöä houkuttelivat Narinkkatorille Lidlin tarjoama ilmainen grilliruoka, arvonnat, pelit ja keikat. Tänä vuonna Grillimaisterin finaali palveli erityisesti musiikin ystäviä, sillä Narinkkatorin lavalle kipusivat, niin Hevisaurus, JVG, Stig, Egotrippi kuin Yökin.

Vuoden 2015 kiertueen erikoisuuksiin kuului myös Suomen ainoan parfymöörin Max Perttulan yksinoikeudella Lidlille suunnittelema Eau de Grill -tuoksu, joka on ollut myynnissä ainoastaan kiertueella. Huippusuosion saanutta tuoksua teetettiin lisätilaus finaalia varten.

”Päivän tunnelma oli hyvä, ja ihmisiä saapui paikalle paljon aamupäivän huonosta säästä huolimatta. Grillimaisteri-tapahtuma tunnetaan jo pääkaupunkiseudulla ja sitä osataan odottaa innolla”, tapahtumaa järjestämässä ollut ja tuomaristoon kuulunut Meri Rajaniemi Lidlistä kertoo.

”Yleisö oli innossaan erityisesti ilmaisista tuotteista, peleistä kuin esiintyjistäkin. Myös Max Perttula ihastutti yleisöä erikoisella persoonallaan ja Lidliä varten luomallaan hajuvedellään. Kokonaisuudessaan alueella riitti kuhinaa koko päivän ajan ja kiertue sai ansaitsemansa huipennuksen”, Rajaniemi kiittelee.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Kaisa Koivuranta, Lidl Suomi Ky, 09 2345 6400, media@lidl.fi

Grillimaisteri 2015 – kilpailun eteneminen

Grillimaisteri-kiertue vieraili yhdeksässä eri kaupungissa kymmenen tapahtuman voimin. Kesäkiertue starttasi Tampereelta 6.6. jatkaen seuraavana päivänä Jyväskylään. Hämeenlinnan, Kuopion, Rovaniemen, Oulun, Joensuun ja Mikkelin jälkeen kiertue huipentui kaksipäiväiseen yleisötapahtumaan Helsingin Narinkkatorilla 11.–12.7.2015. Kiertue houkutteli kaikille kilpailupaikkakunnille tuhansittain katsojia ja huipentui Helsingin sateesta huolimatta tuhatpäiseen yleisömereen.

Joka kaupungissa käytiin kaksi alkuerää, joihin molempiin osallistui enintään 10 kisaajaa kerralla. Molemmista alkueristä viisi parasta jatkoi päivän päätteeksi käytyyn alkukilpailun finaaliin. Osakilpailun paras grillaaja (poikkeuksellisesti Mikkelissä valittiin kaksi voittajaa), lunasti paikan Helsingin valtakunnallisesta finaalista. Heinäkuun finaalissa ratkesi himoitun Grillimaisteri 2015 -tittelin ja samalla grillauksen Suomen mestaruuden voittaja Tomi Nipuli. Tittelin lisäksi voittaja sai 10 000 euron rahapalkinnon sekä 1 468 euron arvoisen Big Green Egg -grillin. Myös kokonaiskisan toisen ja kolmannen sijan saavuttaneille annettiin 2 000 ja 1 000 euron arvoiset Lidl-lahjakortit sekä Big Green Egg -grillit. Muut Helsingin finalistit palkittiin 100 euron Lidl-lahjakortilla. Kaupunkikohtaisissa kisoissa jokainen kilpailija sai Grillimaisteri-paidan, -essun, -päähineen sekä 20 euron Lidl-lahjakortin.

Kilpailuun osallistuva tarvitsi kisapäivänä mukaansa ainoastaan hyvän meiningin sekä ripauksen kekseliäisyyttä. Ennen kisan alkua kilpailijoille annettiin ennalta valitut raaka-aineet, joista annos pitää valmistaa 30 minuutin aikana kaasugrilliä käyttäen. Tuomaristo, joka koostui julkkiskokin lisäksi Lidlin henkilökunnasta, valitsi parhaat annokset. Annoksissa arvioitiin näyttävyyttä, makua ja ainesosien kypsyyksiä.

Grillimaisteri-kiertue vieraili seuraavilla paikkakunnilla

la 6.6.   Tampere, Keskustori klo 11–16
su 7.6.   Jyväskylä, Aren aukio klo 12–17

la 13.6.   Hämeenlinna, Kauppatori klo 11–16