• Lidl Suomi/

Grillauksen suomenmestaruuskilpailu huipentuu Helsingissä – kenestä Suomen paras grillaaja?

Grillauksen suomenmestaruuskilpailu huipentuu lauantaina 15. kesäkuuta Helsingin Kansalaistorilla järjestettävään finaaliin. Finaaliin osallistuu viisi oman elämänsä grillimestaria, jotka kisaavat himoitusta grillauksen Suomen mestarin tittelistä sekä 10 000 euron palkintopotista.

Grillauksen suomenmestaruus ratkeaa lauantaina 15. kesäkuuta Helsingin Kansalaistorilla järjestettävässä grillauksen SM-finaalissa. Finalistit on valittu ympäri maata kesäkuun alussa järjestetyistä osakilpailuista, ja mukaan mahtuu sekä ammattilaisia että amatöörikokkeja. Kilpailun voittaja pokkaa itselleen kymppitonnin riihikuivaa käteistä sekä himoitun grillauksen Suomen mestarin tittelin. Kilpailun taso on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen korkea, joten finaalista odotetaan varsinaista jännitysnäytelmää.

Maan parhaan grillaajan asemasta on mitelty jo kahdeksan vuotta, ja vuodesta 2015 eteenpäin kilpailun voittaja on kruunattu viralliseksi grillauksen suomenmestariksi. Kilpailun tuomareina toimivat huippukokit Meri-Tuuli Väntsi ja Henrik ”Roope” Rehbinder.

”Voitto mahdollisti työskentelyn Barcelonassa”

Tuoreen grillauksen Suomen mestarin saapuu Kansalaistorille kruunaamaan vuoden 2018 voittaja Sofia Åhman. Ammattikokkina työskentelevä 21-vuotias Sofia nousi finaaliin Jyväskylän osakilpailusta, johon lähti alun perin sisarensa Marian innoittamana ja sittemmin myös kilpakumppanina.

- Kisasimme osakilpailussa molemmat toisiamme vastaan. Aluksi kilpailu oli vähän meidän keskinäinen vitsimme johon Maria kehotti minuakin mukaan, mutta nyt olen onnellinen osallistumisestani, Sofia kertoo.

Voittamastaan kymppitonnista Sofia kertoo rahoittaneensa matkan ulkomaille työskentelemään.

- Varasin heti liput Barcelonaan, jossa asuin sekä tein töitä catering-yrityksessä kuusi kuukautta. Olen ollut Espanjassa aiemmin työharjoittelussa, ja haaveillut pääsystä takaisin. Voitto avasi ovia sillä tavalla taloudellisesti, että oli vapaus lähteä, Sofia sanoo. Nainen kertoo oppineensa paljon uutta espanjalaisesta ruokakulttuurista, joten reissu oli ammatillisesti varsin antoisa.

- Ja sielläkin pääsin grillaamaan! Sofia nauraa.

Koko perheen ilmaistapahtumassa Hans Välimäen pop up -ravintola ja tähtiartisteja

Grillauksen suomenmestaruuskilpailu on osa koko perheen ilmaistapahtumaa, jossa riittää koettavaa koko perheelle. Tapahtumassa pääsee pikkurahalla nautiskelemaan huippukokki Hans Välimäen pop up -ravintolan makuhermoja kutkuttelevista street food -annoksista. Palanpainikkeeksi purtavan kanssa tarjolla on moctailbaarin vivahteikkaita virvoittajia. Hansin lisäksi tapahtumassa ovat paikalla Meri-Tuuli Väntsi ja Henrik ”Roope” Rehbinder, jotka grillauskisan tuomaroinnin lisäksi jakavat kesäkeittiössä grillausvinkkejään.

Tapahtumavieraita hemmotellaan maukkaan ruoan lisäksi myös suomalaisten tähtiartistien esityksillä, kun lavalle nousevat musiikkitaivaan ykkösnimet Ilta, Jannika B, Anssi Kela sekä Pyhimys. Kiertueen juontaa Radio Novasta tuttu Anssi Honkanen, ja mukana seikkailee myös lasten oma suosikki Lido Lohikäärme, joka viihdyttää pirteällä olemuksellaan koko perhettä.

Grillauksen suomenmestaruuskilpailun sekä koko perheen ilmaistapahtuman järjestää Lidl Suomi.

Grillauksen SM-finalistit:

1. Tuija Saari Isique, Tampere, Tampereen osakilpailuvoittaja
Tuija on asunut Brasiliassa 32 vuotta, ja tutustunut siellä paikalliseen ruokakulttuuriin ja ennen kaikkea erilaisten lihojen grillaamiseen. Lisäksi nainen hallitsee annosten estetiikan, josta makumaailmojen ohessa keräsi tuomaristolta osakilpailussaan täydet pisteet.

2. Marcelo Garibotto, Turku, Turun osakilpailuvoittaja
Australialaislähtöinen Marcelo muutti Suomeen puolitoista vuotta sitten rakkauden perässä. Sydäntään Marcelo seuraa myös keittiössä, jonne kokkaavan perheen kanssa lapsuutensa varttuneen miehen rakkaimmat lapsuusmuistotkin sijoittuvat. Tämä mies maistuvaa ruokaa kokkaa täydellä sydämellään.

3. Henry Bomberg, Oulu, Oulun osakilpailuvoittaja
Henry lähti kilpailuun alun perin osittain jo pelkän kisakokemuksen takia, mutta tuomaristo vakuuttui ravintolakokkina työskentelevän miehen teknisestä osaamisesta sekä kauniista, herkullisesta annoksesta. Oman jännityksensä toi kilpailussa käytettävä kaasugrilli, jollaista Henry kertoi voiton jälkeen käyttäneensä vain muutaman kerran aiemmin.

4. Maria Åhman, Jyväskylä, Jyväskylän osakilpailuvoittaja
Finaalin veteraani on kolme osakilpailua sekä yhden finaalin kokenut Maria, jonka tähän saakka paras suoritus on SM-pronssi vuodelta 2017. Viime vuoden voittaja Sofia on Marian nuorempi sisar joten nyt jännitetään, onko nyt kokkina työskentelevän isosiskon vuoro tuoda kymppitonni kotiin?

5. Viides finalisti selviää finaaliaamuna järjestettävässä Helsingin osakilpailussa.

Grillauksen suomenmestaruuskilpailun huipennus Kansalaistorilla 15.6.

11.00 Tapahtuma alkaa ja pop up -ravintola aukeaa

11.30 Ilta esiintyy

12.00 Grillauksen SM-karsinta alkaa

13.00 Jannika B esiintyy