• Lidl Suomi/

Hiilineutraaliutta tavoitteleva Lidl vauhdittaa ilmastotekojaan tieteeseen perustuvilla tavoitteilla

Lidl Suomi vie ilmastotyönsä uudelle tasolle sitoutumalla Science Based Targets -aloitteeseen. Seuraavaksi Lidl asettaa tavoitteet ja toimenpiteet sille, miten sen on vältettävä, vähennettävä tai kompensoitava hiilidioksidipäästöjään paitsi omassa toiminnassaan myös koko arvoketjussaan, jotta ilmaston lämpeneminen voitaisiin rajoittaa alle kahden asteen tasoon.

Lidl Suomi on sitoutunut Science Based Targets -aloitteeseen. SBTi-aloitteessa mukana oleminen tarkoittaa, että Lidl asettaa itselleen ja toimitusketjuilleen kunnianhimoiset tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Käytännössä lasketaan, miten paljon ja miten nopeasti yrityksen on vältettävä, vähennettävä tai kompensoitava hiilipäästöjään sekä omassa toiminnassaan että koko toimitusketjussaan.

– Yrityksillä on iso rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa, eikä aikaa ei ole hukattavaksi. Kun perustamme tavoitteemme tuoreimpaan tutkimukseen, voimme varmistua siitä, että olemme oikealla tiellä kohti alle kahden asteen tasoa, Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen perustelee.

SBTi-aloitteeseen sitoutuminen kertoo, että Lidl osallistuu ilmastotalkoisiin tosissaan ja että se sitoutuu yrityksenä vuonna 2015 solmitun Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä ilmaston lämpeneminen alle kahteen asteeseen.

Tavoitteita ja tekoja alle kahden asteen puolesta – hiilineutraaliksi 2025 loppuun mennessä

Lidl Suomi asetti keväällä 2019 tavoitteekseen olla omassa toiminnassaan hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoitteeseen päästään teoilla arjessa, kuten käyttämällä vain uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä ja nuukailemalla energian käytössä, panostamalla tehokkaaseen logistiikkaan ja kierrätykseen ja torjumalla ruokahävikkiä. Tilikaudella 2019 Lidl Suomen päästöt putosivatkin uusiutuvaan energiaan vaihtamisen ja ajokilometrien vähenemisen ansiosta noin 40 prosenttia.

– Oman toimintamme isoimmat päästölähteet ovat nyt käyttötavarat ja paperi, tavarakuljetukset ja lämmitys. Päivittäistavarakaupan ylivoimaisesti suurimmat päästöt syntyvät kuitenkin toimitusketjuissa. Sitoutumalla tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin laitamme silmään isomman vaihteen tarttumalla myös näihin toiminnastamme aiheutuviin epäsuoriin päästöihin, Järvinen sanoo.

Science Based Targets -aloite on päästöseurannan organisaatio, joka arvioi itsenäisesti yritysten ilmastotavoitteita. Sen perustivat vuonna 2015 keskeiset kansalaisjärjestöt, kuten YK:n Global Compact -aloite, Maailman luonnonvarainstituutti WRI, Maailman luonnonsäätiö WWF ja Carbon Disclosure Project CDP. Aloitteen tavoitteena on saattaa Pariisin ilmastosopimus täytäntöön. Aloitteeseen on tullut mukaan yli 900 yritystä ja niistä jokainen on määritellyt hiilipäästöilleen aloitteen ohjeiden mukaiset yksilölliset tieteeseen perustuvat vähennystavoitteet.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat:

Lainaukset

Oman toimintamme isoimmat päästölähteet ovat nyt käyttötavarat ja paperi, tavarakuljetukset ja lämmitys. Päivittäistavarakaupan ylivoimaisesti suurimmat päästöt syntyvät kuitenkin toimitusketjuissa. Sitoutumalla tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin laitamme silmään isomman vaihteen tarttumalla myös näihin toiminnastamme aiheutuviin epäsuoriin päästöihin.
Maija Järvinen, vastuullisuuspäällikkö