Hyvää Suomesta -merkityt tuotteet hyvin edustettuina Lidlissä

Lidlin omien merkkien tuotteisiin Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkintä ilmestyi ensimmäistä kertaa kesällä 2017. Reilussa vuodessa alkuperämerkki on painettu jo yli 200 Lidlin omamerkkituotteeseen. Useisiin Lidlin tuotemerkkeihin sisältyy lupaus kotimaisesta pääraaka-aineesta tai kotimaisesta valmistuksesta.

Kesästä 2017 lähtien Hyvää Suomesta -merkin on voinut nähdä yhä useammassa Lidlin omien tuotemerkkien pakkauksessa. Suomalaisten hyvin tuntema merkki löytyy tällä hetkellä jo yli 200 tuotteesta.

Jo kymmenen vuoden ajan Lidl on käyttänyt omissa brändeissään kotimaisesta valmistuksesta kertovaa Valmistettu Suomessa -merkkiä tai raaka-aineen kotimaisuudesta kertovaa 100 % kotimaista -merkkiä. Nämä merkit säilyvät edelleen tuotepakkauksissa ja mainonnassa Hyvää Suomesta -merkin rinnalla.

– Suomalaiset arvostavat kotimaista ruokaa siinä missä muutkin eurooppalaiset oman kotimaansa erikoisuuksia ja tuotantoa. Erityisesti liha, leipä, kasvikset ja maitotuotteet halutaan ostaa kotimaisina, Lidl Suomen kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs sanoo.

Kotimaisten tuotteiden tarjoamiselle on muitakin syitä kuin asiakkaiden toiveisiin vastaaminen. Joitakin tuotteita ei osata valmistaa muualla niin kuin suomalainen haluaa tai tuotantoa ei ole muissa maissa lainkaan.

– Jokaisessa maassa on omat erikoisuutensa, joita ei muualla kannata myydä tai valmistaa. Laajemmallekin yleisölle sopivat laadukkaat tuotteet ovat asia erikseen ja niiden vientiin kannattaa panostaa, Heinrichs toteaa.

Kotimaiset tuoteperheet suomalaisesta raaka-aineesta

Lidl pyrkii tekemään kotimaisten tuotteiden valitsemisen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Hyvää Suomesta -merkin ja Lidlin omien kotimaisuusmerkkien lisäksi osa tuotemerkeistä on kokonaan kotimaisia tuotannon tai raaka-aineiden osalta.

– Asiakas voi valita esimerkiksi minkä tahansa Pohjolan Juustola -merkin juuston luottaen siihen, että se on valmistettu kotimaisesta maidosta. Myös tuoreet kananmunat ovat meillä aina kotimaisia, Heinrichs kertoo.

Lupaus tuotteen kotimaisesta valmistuksesta tai kotimaisista raaka-aineista sisältyy muun muassa Kanamestari-, Reilu-, Pohjolan Meijeri-, Pohjolan Juustola- ja Leipäaitta-merkkeihin. Näihin tuoteperheisiin kuuluu kymmeniä liha-, maito-, juusto- ja viljatuotteita.

Kotimaiset tuotteet Lidlissä

• Tällä hetkellä Lidlissä myytävistä elintarvikkeista 55 prosenttia tulee kotimaisilta tavarantoimittajilta.
  • Tuorelihan kotimaisuusaste on 86 prosenttia, kun laskuissa ovat mukana kaikki lihalajit.
  • Tuoreet kananmunat ovat aina kotimaisia.
  • Osaan Lidlin tuotemerkeistä sisältyy lupaus tuotteen kotimaisesta valmistuksesta tai kotimaisista raaka-aineista:
    • Kanamestari-merkillä myytävät tuotteet on valmistettu Suomessa suomalaisesta lihasta.
    • Reilu-tuotemerkillä myytävät tuorelihat ovat aina kotimaista raaka-ainetta ja valmistettu Suomessa. Porsaanlihatuotteissa käytetään vain Laatuvastuu-tuotettua lihaa.
    • Pohjolan Meijeri -merkillä myytävät maitotuotteet on valmistettu kotimaisesta maidosta.
    • Pohjolan Juustola on Lidlin oma tuotemerkki kotimaisesta maidosta valmistetuille juustoille.
    • Leipäaitta on tuoreleipien tuotemerkki. Leipäaitta-tuotteet on valmistettu Suomessa ja kaikki tuoteperheen tuotteet valmistetaan kotimaisesta viljaraaka-aineesta.

Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Merkki on vapaaehtoinen ja sitä voivat käyttää Suomessa toimivat elintarvikevalmistajat tuotteissa, jotka valmistetaan ja pakataan Suomessa, kokonaan tai suurimmaksi osaksi suomalaisista raaka-aineista. Merkki perustettiin vuonna 1993 ja se on Suomen arvostetuin alkuperämerkki. Hyvää Suomesta -merkin omistaa Ruokatieto Yhdistys ry. Lokakuussa yhdistys kampanjoi teemalla Valitse #hyvääsuomesta.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 177 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Avainsanat: