• Lidl Suomi/

Kajaanin Lidlin katto-ongelmien syyksi paljastui lumikuorma – myymälässä remontoidaan vielä tänään

Kajaanin Lidl suljettiin keskiviikkona 4.4. puoli kymmenen aikaan aamulla myymälähenkilökunnan huomattua myymälärakennuksen sisäkatossa poikkeamia. Myymälän sulkemisen jälkeen kattoa päästiin tutkimaan perusteellisesti ja sisäkattolevyjen siirtymisen syyksi  paljastui lumikuorma. Kaupan ovet pysyivät kiinni koko keskiviikkopäivän ja korjaustyöt myymälässä jatkuvat vielä torstaina.

- Myymälähenkilökunta toimi esimerkillisesti ja ohjasi heti poikkeaman havaittuaan asiakkaat pois myymälästä. Tilanne sujui rauhallisesti. Koska katon poikkeaman syy ei ollut selvillä, myymälä tyhjennettiin varotoimenpiteenä, aluepäällikkö Antti Metsola kertoo.

Kajaanin myymälän katto-ongelman syyksi on tutkimuksissa tarkentunut keskiviikon vastaisena yönä puuskittain satanut lumi. Voimakas tuuli on kasannut lumen pienelle alueelle katolla. Pidemmällä aikavälillä kasaantunutta lunta katolla ei ollut, koska lumikuormia on koko talven ajan seurattu säännöllisesti ja kevennetty ennakoivasti. Runsaslumisesta talvesta huolimatta muualla Suomessa ei ole ilmennyt vastaavia ongelmia.

Lidlissä toivotaan, että myymälä päästään avaamaan huomenna perjantaina. Luonnollisesti avaaminen edellyttää rakennustarkastajan lupaa.

­­- Henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuus on meille ykkösasia, emme ota tässä asiassa mitään riskejä. Myymälä avataan sitten, kun myymälä on varmasti turvallinen. Turvallisuus varmistetaan yhdessä rakennusalan ammattilaisten ja kaupungin rakennusvalvonnan kanssa, Metsola jatkaa.

Myymälän kattoa tuetaan tällä hetkellä tilapäisesti pilareilla. Samanaikaisesti katon rakenteisiin suunnitellaan myös perusteellisempaa korjausta, joka on tarkoitus toteuttaa muutaman viikon sisällä.

Lumitilannetta seurataan jatkuvasti ja kattorakenteita tarkastetaan säännöllisesti

Runsasluminen talvi on lisännyt tarvetta lumenpudotukselle Lidl-myymälöiden katoilla muuallakin kuin Kainuussa. Lumimäärien mittaaminen ja seuraaminen kuuluu kauppaketjun rutiineihin. Lumet poistetaan kaupan katolta hyvissä ajoin ja ennakoiden. Myös Kajaanissa lumikuormaa on tänä talvena kevennetty katolta. Kajaanin tapahtumien johdosta lumikuormiin kiinnitetään lähipäivinä erityistä huomiota myös muualla Suomessa.

Myymälärakennusten turvallisuuteen suhtaudutaan Lidlissä vakavasti ja myymälöidemme rakenteet tarkastetaan yhtiön sisäisten ohjeiden mukaisesti viiden vuoden välein. Vuosien 2014-2016 välillä Lidl on tarkastanut kaikkien myymälöidensä kattorakenteet. Seuraava turvallisuustarkastus toteutetaan vuonna 2019.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.