• Lidl Suomi/

Käsidesit ja kertakäyttöiset käsisuojat asiakkaiden käyttöön kaikissa Suomen Lidleissä

Käsidesin annostelijat ja kertakäyttösuojat käsille tulevat Lidlin asiakkaiden käyttöön vielä huhtikuun aikana. Lidl suunnittelee ja toteuttaa koronalta suojaavat toimenpiteet kerralla kaikkiin lähes 190 myymälään Suomessa.

Taistelu koronatartuntoja vastaan jatkuu kaupoissa. Lidlissä asiakkaiden ja henkilökunnan riskiä saada koronavirustartunta kaupassa on pyritty pienentämään kassojen suojaplekseillä, muistuttamalla turvaväleistä ja käsihygieniasta, poistamalla käytöstä muun muassa kassojen ostoserottimet ja pussittamalla kaikki paistopistetuotteet valmiiksi. Lidlin toimintatapa on, että ratkaisut suunnitellaan ja toteutetaan kerralla kaikissa lähes 190 myymälässä.

Seuraavaksi asiakkaiden käyttöön kaikkiin Lidlin 186 myymälään Suomessa tuodaan käsidesiannostelijat. Telineet ovat jo paikoillaan osassa pääkaupunkiseudun myymälöistä ja kaikkiin Suomen myymälöihin ne tulevat tämän viikon aikana. Käsidesiannostelijat toimittaa Lidlille kotimainen Verstas Helsinki Oy.

– Olemme etsineet asiakkaiden käsien desinfioimista varten hygieenistä ratkaisua, joka toimii olosuhteissa, missä käyttäjiä on päivän aikana runsaasti. Haasteena on ollut myös, että desinfiointiainetta on ollut ajoittain huonosti saatavilla. Iloksemme nyt on löytynyt toimiva ratkaisu, jonka saamme kerralla kaikkiin myymälöihimme Suomessa, myynnin osastopäällikkö Akseli Mäkisalo kertoo.

Lidleihin tuleva käsidesin annostelija on hygieeninen, koska siihen ei tarvitse koskea käsin: käsi laitetaan annostelijaputken alle ja jalalla painetaan poljinta. Arjen kannalta tärkeää on myös se, että telineeseen mahtuu kerralla niin paljon desinfiointiainetta, ettei myymälähenkilökunnan tarvitse tarkistaa ja täyttää säiliötä jatkuvasti.

– Paras tapa huolehtia käsihygieniasta on kuitenkin edelleen käsien huolellinen peseminen saippualla. Neuvomme asiakkaitamme pesemään kädet ennen kauppareissua ja sen jälkeen. Käsidesi on hyvä lisä ja tarpeen erityisesti, jos mahdollisuutta käsien pesuun ei ole, Mäkisalo muistuttaa.

Henkilökunnalla käsidesiä on käytössä normaalitilanteessakin ja myös koronaepidemian ajan sitä on ollut koko ajan saatavilla.

Kertakäyttöiset käsisuojat asiakkaiden käyttöön

Käsidesin lisäksi viime viikkoina Suomessa on keskusteltu siitä, pitäisikö kaupassa käydessä käyttää kertakäyttöhanskoja. Lidl tarjoaa kaikille asiakkailleen kertakäyttöiset käsisuojat, jotka on tarkoitettu käytettäviksi ensisijaisesti hedelmä- ja vihannesosastolla. Pussimalliset suojat tulevat kaikkiin Lidleihin huhtikuun aikana.

– Irtona myytävät hedelmät ja vihannekset ovat ainoita tuotteita, jotka eivät ole pakkauksen suojassa ja joihin asiakkaat koskevat suoraan. Vaikka koronan ei olekaan todettu tarttuvan elintarvikkeiden välityksellä, tuomme hevin poimimiseen kaikkiin Suomen myymälöihimme kertakäyttöisiä käsisuojia, Mäkisalo kertoo.

Hevipusseista kertakäyttösuojat erottaa pussissa olevasta käden kuvasta. Hanskojen sijasta päädyttiin pusseihin, jotta suojat sopisivat varmasti kaiken kokoisille käsille ja jotta ne olisi helppo pukea ja riisua.

Kertakäyttöhanskoja tai -suojia käytettäessä on muistettava, että ne likaantuvat aivan samalla tavalla kuin kädetkin. Niihin ei pidä yskiä tai aivastaa ja kasvojen koskettamista on vältettävä. Väärin käytettynä kaikenlaiset kertakäyttöhanskat voivat muodostaa kontaminaatioriskin.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat: