Kauppa nujertaa ruokahukkaa – Lidlissä hävikin osuus pieneni yli 10 prosenttia vuodessa

Ruokakaupassa kehitetään jatkuvasti keinoja ruokahävikin pienentämiseksi. Lidl Suomi on tehostanut entisestään toimia ruokahävikin torjumiseksi, minkä ansiosta hävikin osuus pieneni vuodessa yli 10 prosenttia. Tulokseen vaikuttavat sopivat tilausmäärät ja osaava henkilökunta, tavaran nopea kierto ja oikea-aikaiset alennukset. Ruokahävikin torjunta on kaupalle ekologinen ja taloudellinen kysymys.

Lidl Suomen ponnistelut hävikin vähentämiseksi ovat kantaneet hedelmää: vuonna 2016 elintarvikehävikin osuus kiloissa mitattuna laski yli 10 prosentilla 1,35 prosenttiin. Luvussa ovat mukana niin ruoka-apuun annettavat tuotteet kuin energiantuotannossa ja rehunvalmistuksessa hyötykäyttöön menevä hävikki.

Samaan aikaan Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten hävikki oli 1,79 %. Suuntaus koko alalla on positiivinen, sillä edellisen vuoden vertailukelpoinen luku oli 1,84 %.

Hävikki pienenee oikeilla tilausmäärillä ja henkilöstöä kouluttamalla – myös pidentyneet aukioloajat helpottavat hävikin torjuntaa

Syitä hävikin vähenemiseen Lidlin myymälöissä on useita. Viime vuosina tilausmäärien optimointia ja henkilöstön ammattitaitoa on kehitetty edelleen. Myymälätyössä hävikkiä voidaan torjua mm. lämpötilasäädeltyjen tuotteiden oikealla käsittelyllä, huomioimalla tuotteiden päiväykset esillepanossa ja hedelmien ja vihannesten jatkuvalla tuoreusseurannalla.

Hävikin vähentymiseen vaikuttavat myös kauppojen vapautuneet aukioloajat.

– Olemme kehittäneet tilausten optimointia, mutta suuri vaikutus on myös sillä, että juhlapyhien aukiolot vapautuivat. Ennen aukioloaikojen vapautumista aattojen tilausten mitoittaminen oli haastavaa, kommentoi Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Hävikintorjunnassa olennaista ovat oikein mitoitetut tilaukset ja tuotteiden nopea kierto.

– Nopea kierto tarkoittaa sitä, että tavara ei seiso varastossa eikä hyllyssä. Toimitamme myymälöihin tuoretta tavaraa ja täydennämme hyllyjä joka päivä. Mitä tuoreempina saamme elintarvikkeet myyntiin, sitä vähemmän hävikkiä syntyy sekä myymälässä että asiakkaan kotona, kertoo Maija Järvinen.

Kun tuotteet saadaan aamun kuormasta esille hyllyyn ja myydään jopa saman päivän aikana, pystytään torjumaan suuri osa hävikistä. Tuotteet, jotka uhkaavat jäädä myymättä, alennetaan ajoissa niin, että aletuotteenkin ostajalle jää parhaimmillaan useita päiviä aikaa käyttää ostamansa tuote.

– Tarkoitus ei ole siirtää hävikkiä kaupasta kotiin. Siksi alennamme tuotteet ajoissa omien tuoreustakarajojemme mukaisesti. Aletuotteenkin ostanut asiakas ehtii hyvin käyttää tuotteen, Järvinen selittää.

Kauppa ponnistelee hävikin torjumiseksi, koska se on taloudellinen ja ekologinen kysymys, joka liittyy oleellisesti kaupan ydintehtävään, asiakaspalveluun: Asiakkaita halutaan palvella tarjoamalla täysi tuotevalikoima ja tuoreita tuotteita aamusta iltaan. Samalla pyritään siihen, että hyllyissä ei päivän päätteeksi olisi myymättä jääneitä, vanhenemassa olevia tuotteita.

Lainaukset

Olemme kehittäneet tilausten optimointia, mutta suuri vaikutus hävikin vähenemiseen on myös sillä, että juhlapyhien aukiolot vapautuivat.
Maija Järvinen, vastuullisuusasiantuntija
Tarkoitus ei ole siirtää hävikkiä kaupasta kotiin. Siksi alennamme tuotteet ajoissa omien tuoreustakarajojemme mukaisesti. Aletuotteenkin ostanut asiakas ehtii hyvin käyttää tuotteen.