• Lidl Suomi/

Kauppa osaa vastuullisen alkoholinmyynnin – Lidlin myymälä Tampereella palkittiin tarkasta ikärajavalvonnasta

Tampereen kaupunki palkitsi Jankan Lidlin vastuullisesta alkoholin ja tupakan myynnistä. Tunnustus on vain yksi esimerkki siitä, miten panostukset ikärajavalvontaan näkyvät käytännössä. Lidl olisi myös vastuullinen viinien myyjä. Jos viinejä myytäisiin myös ruokakaupoissa, kuluttajan valinnanvara viiniostoksilla kasvaisi.

Päivittäistavarakaupat ovat sitoutuneet vastuulliseen alkoholinmyyntiin. Alan yhteinen ponnistelu tinkimättömän ikärajavalvonnan hyväksi näkyy henkilöstön systemaattisena kouluttamisena ja kuluttajakampanjoina. Tällä hetkellä Kaupan liiton Ole koutsi -kampanjalla muistutetaan aikuisia siitä, ettei alkoholia tule ostaa ja luovuttaa alaikäisille.

Tampereen kaupunki palkitsi Jankan Lidlin Vastuullisen kaupan toimijan diplomilla huhtikuun lopussa. Kaupunki oli toteuttanut lokakuussa 2017 alueellaan ostokokeita nähdäkseen, miten vähittäismyymälöissä kysytään alaikäiseltä näyttävältä henkilöltä henkilöllisyystodistusta tämän ostaessa tupakkaa ja alkoholia sekä pelatessa rahapelejä.

– Olemme tunnustuksesta todella iloisia. Koko henkilökunta on panostanut ikärajavalvontaan. Jokainen myyjä on kehittänyt oman tapansa tarkistaa paperit rennosti, niin että asiakkaallekin jää tilanteesta hyvä mieli, Tampereen Jankan Lidlin myymäläpäällikkö Tiia Seppänen sanoo.

Jankan Lidlissä myyjät kysyivät johdonmukaisesti nuorilta henkilöiltä henkilöllisyystodistusta heidän pelatessaan rahapelejä sekä kieltäytyivät myymästä tupakkaa tai alkoholia, jos nuorella ei ollut näyttää henkilöllisyystodistusta. Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan henkilöllisyys tulisi tarkistaa kaikilta alkoholin tai tupakan ostajilta, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta.

– Päivittäistavarakauppa satsaa omavalvontaan ja vastuulliseen toimintatapaan. Rakenteet ja käytännöt ovat olemassa eikä viinin myyminen muuttaisi niitä. Osaisimme myydä myös viiniä, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo.

Ruokakauppa on viinille oikea paikka

Lidlille viinin myyminen olisi luontevaa, sillä ketju myy jo viinejä useissa Euroopan maissa. Eri maiden Lidlit ovat saaneet useita tunnustuksia hinta-laatusuhteeltaan hyvistä viineistä ja monipuolisesta valikoimasta.

– Alkoholilain uudistus ja vahvempien oluiden tulo ruokakauppoihin oli hyvä mutta vielä pieni askel. Viinit pitäisi myydä siellä missä ruokakin on. Kyse on ruokakulttuurista, Sipponen sanoo.

Viinien myyminen olisi kuluttajan etu: myyntipaikkojen lisääntyminen toisi ruoan ja viinin lähekkäin ja tarjoaisi laajemman valikoiman maailman makuja.

– Suomalaiset eivät juokse alkoholiprosenttien perässä vaan haluavat elämyksiä. Aika moni arvostaa myös sitä, että kauppareissusta selviää kohtuullisessa ajassa yhden kassan kautta, Sipponen jatkaa.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 173 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Avainsanat:

Lainaukset

Päivittäistavarakauppa satsaa omavalvontaan ja vastuulliseen toimintatapaan. Rakenteet ja käytännöt ovat olemassa eikä viinin myyminen muuttaisi niitä. Osaisimme myydä myös viiniä.
Lauri Sipponen, toimitusjohtaja