Kauppalehden hintavertailu: Lidl on koko Suomen halvin

Kauppalehden toukokuussa teettämässä hintavertailussa vertailtiin teollisuuden merkkituotteiden hintoja 56 myymälässä eri puolilla Suomea. Keskiarvokori oli selvästi halvin Lidlissä, jossa 46 tuotteen kori oli lähes 2 euroa halvempi kuin vertailussa toiseksi sijoittuneessa kauppaketjussa. Keskiarvo kuvaa ketjujen valtakunnallista hintatasoa.

Kauppalehden vertailusta käy jälleen ilmi, että useimmilla kauppaketjuilla hinnat vaihtelevat suuresti ketjun sisällä. Suurimmillaan halvimman ja kalleimman korin hintaero saman ketjun sisällä eri puolilla Suomea oli 7,23 euroa. Lidlillä on samat hinnat kaikissa myymälöissä.

- Asiakkaan arjessa on olleellista tietää, mikä omista lähikaupoista on halvin. Ei yksi halpa kauppa Helsingissä pienennä jyväskyläläisen perheen ruokamenoja tai kuopiolaista perhettä ei auta tieto, että Helsingissä on yksi edullinen kauppa. Siksi meillä on samat halvat hinnat kaikille asiakkaillemme koko maassa. Uskon, että asiakkaamme arvostavat tätä läpinäkyvyyttä ja yksikertaista hinnoittelumallia, Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio perustelee.

Aiemmista vertailuista poiketen Kauppalehden teettämässä hintavertailussa tutkittiin tällä kertaa teollisuuden merkkituotteita. Yleensä hintavertailuissa haetaan kaupan halvinta ostoskoria ja vertailussa ovat mukana kaupan omat merkit. Tällöin tuotteiden vertailtavuus on perinteisesti ollut haastavaa tuotteiden laadun ja pakkauskokojen erilaisuuden vuoksi.

- Lidlin toiminta perustuu omiin merkkeihin, joita hallinnoimme ja kehitämme kuten teollisuus omiaan. Teollisuuden merkkien vertailu on helpompaa vertailun toteuksen näkökulmasta, mutta asiakkaalle tällainen vertailu on lähinnä suuntaa-antava. Eihän asiakas osta ruisleipää sillä perusteella, onko se pyöreä vai kulmikas, vaan kärryyn laitetaan se tuote, joka itselle parhaiten maistuu, Hansio summaa.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.