Kotkan uuden Lidlin rakentaminen on aloitettu – myymälään maalämpöä ja aurinkovoimaa

Kotkan Sutelassa rakennetaan parhaillaan uutta Lidl-myymälää. Myymälässä panostetaan uusiutuvan energian käyttöön ja myymälä saa oman aurinkovoimalan sekä maalämpövoimalan. Lisäksi kylmäkalusteissa käytetään ainoastaan luonnollista CO2-kylmäainetta. Sutelan Lidl-myymälän avajaisia vietetään syksyllä 2019.

Sutelantiellä Kotkassa on aloitettu uuden Lidl-myymälän rakennustyöt. Työt aloitettiin joulukuussa ja tällä hetkellä ollaan runkorakennusvaiheessa. Myymälä avataan syksyllä 2019.

Sutelan myymälästä tulee uusimman Lidl-ilmeen mukainen myymälä, joka on avara ja tyylikkään harmaa. Myyntipinta-ala on noin 1400m2. Uusi Sutelan myymälä sijoittuu kaupungin länsipuolelle valtatien kupeeseen, joten myymälään on helppo poiketa myös matkalla.

- Kotkan asiakasmäärät ovat kasvaneet tasaisesti ja kaupunkiin mahtuu ehdottomasti vielä toinen Lidl-myymälä. Olemme todella innoissamme, että myymälän rakentaminen on saatu hyvin käyntiin, kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen iloitsee.

Kotkassa on ennestään vuonna 2004 avattu Lidl-myymälä Karhulassa.

Maalämpöä ensimmäisen kerran Suomessa ja runsaasti muita ympäristölle ystävällisiä ratkaisuja

Sutelan myymälässä on panostettu laajasti ympäristöystävällisiin ratkaisuihin eri osa-alueilla.

Myymälän katolle asennetaan 300 aurinkopaneelia. Paneelit tuottavat 78 MWh sähköä vuodessa, joka vastaa yli 10 prosenttia myymälä vuosittaisesta sähkökulutuksesta. Voimala on tehokkaimmillaan huhtikuusta elokuuhun, jolloin aurinkovoimalla tuotetaan noin kolmannes myymälän sähköntarpeesta.

- Meillä on tällä hetkellä aurinkopaneeleissa kuudessa myymälässä. Kokemukset näistä ovat olleet hyviä ja se rohkaisee meitä lisäämään jatkossakin aurinkoenergian käyttöä, Kaikkonen kertoo.

Omaa energiaa edustaa myös myymälään asennettava maalämpövoimala, joka on ensimmäinen Suomen Lidleissä kautta aikain.

- Sutelan myymälä on Suomen ensimmäinen Lidl-myymälä, jossa on oma maalämpövoimala. Maalämpö on ympäristöystävällinen energianlähde ja lisäksi myös taloudellisesti kannattava ratkaisu.

Viisaan energian käytön lisäksi myymälän kylmäkalusteissa käytetään luonnollista CO2-kylmäainetta. Kylmäkalusteiden lauhdelämpö otetaan talteen ja hyödynnetään myymälän lämmityksessä.

Sutelan Lidl on kaikkien Lidl-myymälöiden tavoin ISO 50001 -sertifioitu. ISO 50001 on maailmanlaajuinen energiatehokkuuden sertifikaatti, jonka saaminen ja säilyttäminen vaatii jatkuvaa energiankäytön arviointia. Lidlissä on panostettu energiatehokkuuteen kouluttamalla henkilökunta tunnistamaan energiankulutukseen vaikuttavat asiat sekä kiinnittämällä huomiota kriittisiin alueisiin. Lisäksi Lidl panostaa erilaisiin energiaa säästäviin ratkaisuihin kuten myymälöiden led-valaistukseen.

Pihasta virtaa sähköautolle

Myös asiakkaat pääsevät osalliseksi myymälän vihreistä ratkaisuista, kun Sutelan myymälän parkkipaikalle asennetaan kaksi sähköautojen pikalatauspistettä. Myymälän avauduttua kotkalaiset voivat ladata sähköautonsa kauppareissun yhteydessä noin puolessa tunnissa, jonka aikana saadaan 80 prosenttia akun varauskapasiteetista täyteen. Se vastaa noin 120–160 kilometrin toimintasädettä. Latauspisteiden käyttö on asiakkaille ilmaista.

Lisätietoja: Katja Kuikka, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi.