• Lidl Suomi/

Lahtelainen Nea Kalska johtaa Lidl Suomea tällä viikolla – kauppaketju pestasi uuden johtoryhmän työntekijöistä

Lidl Suomi vaihtaa johtoryhmäänsä maanantaina, kun varjojohtoryhmä astuu nykyisen johtoryhmän paikalle. Varjojohtoryhmässä työskentelee lidliläisiä niin myymälöistä, jakelukeskuksista kuin pääkonttorilta. Heidän tehtävänään on kehittää Lidliä ja kaupan alaa työnantajana. Varjojohtoryhmä toimii tehtävässään kahden päivän ajan.

Lidl Suomen johtoryhmä vaihtuu maanantaina 6.5.2019, kun omista työntekijöistä rekrytoitu varjojohtoryhmä aloittaa tehtävässään. Kuka tahansa yli 5 000 lidliläisestä pystyi hakemaan varjojohtoryhmään.

Lahden keskustan myymälän vuoropäällikkö Nea Kalska tuli valituksi tehtävään yli 70 hakijan joukosta. Hän työskentelee varjojohtoryhmässä henkilöstöjohtajan pestissä.

- On tosi jännittävää ja samalla ihan mahtavaa päästä mukaan tällaiseen projektiin. Olen itse ollut pian kuusi vuotta Lidlissä töissä ja sinä aikana saanut kunnon kipinän nimenomaan henkilöstöasioihin. Koulutus on yksi lempiaiheistani, sillä olen aina pitänyt opettamisesta ja toiminut aiemmin palvelukouluttajana. Olen myös opiskellut Lidlissä oppisopimuksella lähiesimiehen ammattitutkinnon. Siellä opittu valmentava esimiestyö on minulle tärkeä tapa olla ja johtaa. Vien varjojohtoryhmään paitsi omia ideoita ja ajatuksia mutta myös terveisiä koko työyhteisöltämme Lahdesta, Kalska summaa.

Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan varjojohtoryhmä perustettiin kehittämään Lidliä ja kaupan alaa tulevaisuuden työnantajana. Varjojohtoryhmän avulla voidaan lisätä myös entisestään vuoropuhelua työpaikalla ja saada uusia ajatuksia johtamiseen.

- Varjojohtoryhmän avulla voimme johtaa empaattisemmin: kun pysähdymme kuuntelemaan ja keskustelemaan toistemme kanssa, pystymme ymmärtämään toisiamme paremmin ja ottamaan erilaiset näkökulmat huomioon. Näin puhkaistaan niitä kuuluisia kuplia. Olemme iloisia saadessamme varjojohtoryhmältä ajatuksia siihen, miltä tuntuu olla meillä töissä, mitkä asiat ovat hyvin ja mitkä asiat voisivat olla paremmin, Sipponen summaa.

Varjojohtoryhmässä lidliläisiä eri puolilta Suomea

Varjojohtoryhmän toimitusjohtajaksi valittiin myymäläpäällikkö Simo Lappalainen Lieksan Lidlistä. Uusi henkilöstöjohtaja on vuoropäällikkö Nea Kalska Lahden keskustan myymälästä. Operatiiviseksi johtajaksi valittiin Järvenpään jakelukeskuksen osastopäällikkö Viktor Hollsten. Järvenpään jakelukeskuksen varastotyöntekijä Mika Björklund on varjojohtoryhmän kiinteistö- ja kehitysjohtaja ja ryhmäpäällikkö Henriikka Penttinen on kaupallinen johtaja. Hallintojohtajaksi valittiin pääkonttorilla hallinnon assistenttina työskentelevä Sari Jauhiainen.

Varjojohtoryhmä aloittaa pestinsä maanantaiaamuna varjojohtoryhmälle järjestetyssä seminaarissa, jossa aivotutkija Katri Saarikivi ja Sitran tulevaisuustutkija Mikko Dufva johdattelevat varjojohtoryhmäläiset ja muut Lidlin pääkonttorilla työskentelevät asiantuntijat tulevaisuuden työelämään.

Kahden työskentelypäivän aikana varjojohtoryhmä osallistuu johtoryhmän kokouksiin ja heidän palavereihinsa. Lopuksi se vetäytyy johtoryhmämme huoneeseen varsinaisen tehtävänsä pariin eli kehittämään Lidliä ja kaupan alaa työnantajana.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 182 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.