Laukaan Lidl saa virtaa omasta aurinkovoimalasta

Laukaan Lidl-myymälän katolle on asennettu yli 200 aurinkopaneelia. Paneelit tuottavat sähköä noin 54 MWh vuodessa, mikä vastaa noin 12 prosenttia myymälän kokonaissähkönkulutuksesta.

Laukaan Lidl-myymälässä on viime viikolla otettu käyttöön myymälän oma aurinkovoimala. Myymälän katolle on asennettu yli 200 aurinkopaneelia, joiden arvioidaan tuottavan sähköä vuodessa noin 54 megawattituntia (MWh). Tämä kattaa noin 12 prosenttia myymälän sähköntarpeesta ja vastaa esimerkiksi 23 kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta.

– Myymälässä kuluu paljon energiaa muun muassa kylmälaitteisiin, ilmanvaihtoon, lämmitykseen ja valaistukseen. Pienilläkin teoilla voidaan saada aikaan suuria säästöjä, jotka näkyvät niin kukkarossa kuin luonnossa, Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen kertoo.

Lidl sai viime vuonna ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa ISO50001-energiatehokkuussertifikaatin. Sertifikaatti vaatii Lidliltä jatkuvaa energiankäytön arviointia ja uusien tavotteiden asettamista.

– Sertifikaattia varten koulutimme myymälöissä henkilökuntaamme tunnistamaan energiankulutukseen vaikuttavia asioita jokapäiväisessä työssä ja kiinnittämään huomiota kriittisiin alueisiin. Aurinkoenergian käyttö myymälässä on jälleen yksi tärkeä askel kohti parempaa kestävämpää energiankäyttöä, Siitonen jatkaa.

Aurinkopaneeleita myös Turun myymälässä ja Järvenpään jakelukeskuksessa

Turun Länsikeskuksen Lidlin katolle asennettiin kesällä 2016 aurinkopaneelit, joiden avulla on vuodessa säästetty 57 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Saman verran hiilidioksidia syntyy, jos autolla ajetaan yli yhdeksän kertaa maapallon ympäri (375 000 kilometriä).

Lidl Suomen suurin aurinkovoimala käynnistyy reilun vuoden päästä loppuvuodesta 2018, kun Järvenpäässä otetaan käyttöön Lidlin kolmas jakelukeskus. Jakelukeskuksen katolle tulee noin 1600 aurinkopaneelia, joiden nimellisteho on yhteensä noin 500 kWp.

– Turun-myymälän aurinkopaneeleista saatu hyvä kokemus rohkaisee lisäämään aurinkopaneelien määrää myymälöissä ja uudessa jakelukeskuksessa. Tavoitteena on asentaa kymmenkertainen määrä aurinkopaneeleita muutaman vuoden aikana, Siitonen kertoo.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 169 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Lainaukset

Turun-myymälän aurinkopaneeleista saatu hyvä kokemus rohkaisee lisäämään aurinkopaneelien määrää myymälöissä ja uudessa jakelukeskuksessa. Tavoitteena on asentaa kymmenkertainen määrä aurinkopaneeleita muutaman vuoden aikana.
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö
Myymälässä kuluu paljon energiaa muun muassa kylmälaitteisiin, ilmanvaihtoon, lämmitykseen ja valaistukseen. Pienilläkin teoilla voidaan saada aikaan suuria säästöjä, jotka näkyvät niin kukkarossa kuin luonnossa.
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö