Lidl alkaa ensimmäisenä Suomessa seurata kalojensa kylmäketjua älytarroilla

Lidlin omien merkkien kaloihin tulee pian älytarroja, joiden avulla voi varmistua tuotteiden katkeamattomasta kylmäketjusta. Älytarrat parantavat tuoteturvallisuutta ja tekevät kylmäketjun varmistamisesta entistä läpinäkyvämpää ja helpompaa.

Äly sukeltaa Lidl-myymälöissä nyt kylmäaltaisiin. Avuksi tulee EAN- eli viivakoodin viereen asetettava pieni nestettä sisältävä tarra, joka reagoi lämpötilan muutokseen. Mikäli kylmäsäilytettävä tuote on liian kauan lämpimässä, neste laajenee EAN-koodin päälle.

– Näin viivakoodista tulee kassalaitteillemme lukukelvoton. Kassa ei siis hyväksy myytäväksi tuotetta, jonka kylmäketju on katkennut, Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs havainnollistaa.

Lidl on ensimmäinen suomalainen toimija, joka on ottanut älytarrat käyttöön kalatuotteissaan. Teknologian älytarroille tarjoaa ruotsalainen Tempix. Heinrichs kertoo, että Lidl haluaa näin sekä lisätä tuoteturvallisuutta että tehdä kylmäketjusta entistä helpommin seurattavan.

– Pakattu kala on varmempi valinta kuin kalatiskistä ostettu, sillä pakkauksessa kala on suojassa epäpuhtauksilta ja viimeinen käyttöpäivä aina selkeästi merkitty. Älytarran avulla kuluttaja voi nyt lisäksi varmistua siitä, että kylmäketju todella on katkeamaton, Heinrichs kertoo.

Älytarran tunnistaa Kylmää kyytiä -merkistä

Lidlin oman Isokari-merkin tuoreet lohifileet ovat ensimmäisiä tuotteita, joista Tempixin älytarrat jo löytyvät. Seuravaksi tarran saavat Isokari-savulohifileet ja kevään aikana myös Isokari-graavilohipakkaukset.

– Tavoitteenamme on, että suurimmasta osasta Isokari-merkin kalatuotteita löytyisi älytarra tämän vuoden loppuun mennessä.

Asiakkaat tunnistavat ensimmäiset pienellä Tempix-älytarralla varustetut tuotteet paitsi pienestä lisätarrasta EAN-koodin kyljessä, myös näkyvämmästä Kylmää kyytiä kalallesi -merkistä.

– Älytarrat ovat vasta alkua ja tulevaisuudessa ruokakaupoissa tullaan varmasti näkemään lisää asiakkaita hyödyttäviä älyratkaisuja, jatkaa Heinrichs.

Lisätietoja: Viestintäasiantuntija Linda Pukka, (09) 23456400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 172 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.