Lidl avaa kaksi uutta myymälää 24.9.

Lidl avaa uudet myymälät Helsingin Vuosaaressa ja Vantaan Vapaalassa torstaina 24.9. Vuosaaren myymälä palvelee kauppakeskus Columbuksessa ja Vantaan Vapaalan myymälä Vihdintien varressa. Columbuksen myymälässä asiakkaiden käyttöön tulevat itsepalvelukassat. Vapaalassa Lidl on huomioinut vastuullisen rakentamisen ja luonnon monimuotoisuuden poikkeuksellisella tavalla, ja myymälälle tavoitellaan kunnianhimoista ympäristösertifikaattia.

Lidl vahvistaa myymäläverkostoaan pääkaupunkiseudulla ja avaa uudet myymälät Helsingin Vuosaareen ja Vantaan Vapaalaan. Vuosaaren uusi myymälä palvelee Columbuksen kauppakeskuksen ensimmäisessä kerroksessa ja Vapaalan Lidl omassa kiinteistössä Vihdintien varrella. Molemmat myymälät edustavat uusinta Lidl-ilmettä. Myymälät ovat avaria, valoisia ja värimaailmaltaan tyylikkään harmaita. Tuotejärjestyksen suunnittelussa on kuunneltu asiakkaiden toiveita ja esimerkiksi tuotekohtaisia opastekylttejä on lisätty. Molemmissa myymälöissä asiakkaiden käytössä on pakettiautomaatit.

Vapaalassa pilotoidaan entistä ympäristöystävällisempää rakentamista

Vapaalan myymälä on Lidlille erityinen pilottihanke, josta haetaan kokemuksia entistä ympäristöystävällisempien myymälöiden rakentamiseen. Vapaalan Lidlin rakentamisessa on käytetty poikkeuksellisen paljon kotimaisia materiaaleja ja vain sertifioitua puuta. Rakennusaikaiset jätteet on minimoitu ja vähintään 60 prosenttia työmaan jätteistä on kierrätetty. Vapaalan myymälä on rakennettu niin sanotulla sekarakenteella, jolloin rakentamisen aikaiset päästöt ovat 12 prosenttia pienemmät kuin betonirakenteisen myymälän. Myymälälle haetaan BREAAM-ympäristösertifikaattia.

Vapaalan erikoisuuksiin kuuluu myös luonnon monimuotoisuuden huomioiminen. Ennen tontin raivaamista ja rakennustöiden aloitusta tontilla on tehty ekologiaselvitys. Puiden kaadoissa huomioitiin lintujen pesimärauha ja myymälän ympäristöön on jätetty tilaa mm. linnunpöntöille, marjapensaille ja suurelle lahopuuaidalle. Pihan ratkaisuista kerätään kokemuksia, ja tarkoituksena on jatkossa suojella kaupunkiluontoa ja ekosysteemin pienempiä eliötä myös muissa myymälähankkeissa.

- Puut, pensaat, niittykukat, linnunpöntöt, lahopuuaita ja hyönteishotellit ovat hyvä lisä vastuulliseen ilmastotyöhömme. Kauppareissun yhteydessä myös asiakkailla on mahdollisuus käydä kurkistamassa hyönteishotelliin tai katsomassa kuinka pensaat ja puut lähtevät kasvamaan, Lidlin Etelä-Suomen aluejohtaja Antti Partanen kertoo.

Columbuksen Lidlissä käyttöön itsepalvelukassat

Vuosaaren uudessa Lidlissä kauppakeskus Columbuksessa ostokset voi hoitaa tavallisen kassa-asioinnin lisäksi myös itsepalvelukassoilla. Columbus on Lidlin toinen myymälä Suomessa, jossa on käytössä itsepalvelukassat. Aiemmin omatoimisesti on voinut maksaa Helsingin Citycenterin myymälässä, missä itsepalvelukassat ovat olleet käytössä helmikuusta 2020 alkaen.

- Uusia ratkaisuja arvioidaan aina asiakasnäkökulmasta. Citycenterin itsepalvelukassoista olemme saaneet hyvää palautetta ja uskomme, että niille löytyy käyttöä myös Columbuksen myymälässä. Citycenterin myymälän tapaan myös Columbuksen myymälä toimii kauppakeskuksessa, josta on välitön yhteys metroasemalle. Itsepalvelukassat tulevat nopeuttamaan ja helpottamaan asiakkaiden kaupassakäyntiä varsinkin ruuhka-aikoina, Partanen sanoo.

Lidl on avannut tänä vuonna myymälät Helsingin Jätkäsaaressa, Paraisilla, Tampereen Lakalaivassa sekä Lahden Nastolassa. Vantaan ja Helsingin myymälöiden avauksen jälkeen Lidlillä on 192 myymälää Suomessa. Myöhemmin syksyllä Lidl avaa uuden myymälän Vaalimaalle.

Helsinki-Columbus
- Osoite: Vuotie 45, 00980 Helsinki
- Myymäläpäällikkö: Tanja Fagerroos-Wallen
- Työllistää noin 20 kaupan alan ammattilaista
- Myyntipinta-ala: noin 1300 m2
- Aukioloajat: maanantaista lauantaihin klo 7–22 ja sunnuntaisin klo 9–21
- Viisi itsepalvelukassaa

Vantaa-Vapaala
- Osoite: Vapaalantie 4, 01650 Vantaa
- Myymäläpäällikkö: Pipsa Wigren
- Työllistää noin 20 kaupan alan ammattilaista
- Myyntipinta-ala: noin 1400 m2
- Aukioloajat: maanantaista perjantaihin klo 8–22, lauantaisin klo 8–21 ja sunnuntaisin klo 10–21
- Aurinkopaneelit: noin 300 aurinkopaneelia tuottavat yli 10 prosenttia myymälän vuosittaisesta sähköntarpeesta
- Sähköauton latauspisteet: myymälän parkkipaikalla on asiakkaiden käytössä kuusi latauspistettä
- Ympäristöystävällisen rakentamisen ja luonnon monimuotoisuuden pilottimyymälä

Lisätietoja: Katja Kuikka, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi.