Lidl hakee korkeakoulusta valmistuneita International Trainee -koulutusohjelmaansa

Syksyllä 2011 ensimmäistä kertaa Suomessa käynnistyneestä kansainvälisestä koulutusohjelmasta on valmistunut jo yli 30 henkilöä. Hakuaika lokakuussa alkavaan ohjelmaan päättyy sunnuntaina 12.7.2015.

Puolivuosittain käynnistyvä Lidl Suomen International Trainee -koulutusohjelma on tarkoitettu vastikään korkeakoulusta valmistuneille tulevaisuuden lupauksille. Se tarjoaa mahdollisuuden syventää omaa ammatillista osaamista vaativien työtehtävien parissa ja perehtyä laaja-alaisesti Lidlin liiketoimintaan Suomessa ja Saksassa. Palkallisen koulutusohjelman kesto on kaksi vuotta.

Hakuvaiheessa ohjelmasta kiinnostuneet valitsevat koulutukseensa, työkokemukseensa ja mielenkiintoonsa sopivan suuntautumisalan, joita ovat myynti, tavaranhallinta, logistiikka, osto, laki- ja riskienhallinta, talous, HR, tietohallinto ja hankinta. Valittavissa olevat suuntautumisalat vaihtelevat Suomen organisaation kulloisenkin tarpeen mukaan.

Koulutusohjelma käynnistyi ensimmäisen kerran vuonna 2012 ja tähän mennessä valmistuneita on yhteensä noin 30. Ohjelman suosio ja hakijamäärät ovat tietoisuuden lisäännyttyä kasvaneet paljon ja hakijoiden taso on korkea. Viime haussa vastaanotimme yhteensä lähes 300 hakemusta. Nyt käynnissä olevassa haussa valitsemme Suomesta jokaiseen suuntautumisalaan 1–2 henkilöä”, kertoo Lidl Suomen rekrytointipäällikkö Jonna Jansson.

Kolmivaiheisen koulutusohjelman aikana tutustutaan oman suuntautumisalan lisäksi myymäläkenttään sekä jonkin toisen osaston toimintaan. Osaamista syvennetään Saksassa ulkomaan harjoittelujaksolla, johon sisältyy tarvittaessa saksan kielen intensiivikurssi.

”Lähes poikkeuksetta kaikki ohjelman läpikäyneet traineemme ovat jatkaneet työskentelyä Lidlissä joko asiantuntija- tai esimiestehtävissä”, Jansson sanoo.

Korvaamattomia kokemuksia

Turun kauppakorkeakoulusta valmistunut Anssi Nurmilahti aloitti International Trainee -ohjelmassa lokakuussa 2013. Uteliaisuus ja mielenkiinto Lidliä kohtaan saivat opintojensa loppumetreillä olevan Anssin hakemaan ohjelmaan tietohallinnon alalle.

Harjoittelu tarjoaa juuri monipuolisten tehtävien vuoksi enemmän mahdollisuuksia tavalliseen työpaikkaan verrattuna. Sain esimerkiksi myymäläkentällä työskennellessäni paljon konkreettista käytännön osaamista”, Anssi sanoo.

Juuri Saksasta Suomeen palanneen Anssin mielestä parasta antia koulutusohjelmassa on ollut ulkomaan harjoittelujakso.

Saksan kielen oppiminen on ollut erittäin antoisaa. Olen lukenut saksaa pitkään, mutta nyt sain vihdoin itsevarmuutta kielen haltuunottoon ja käyttämiseen”, Anssi toteaa tyytyväisenä.

Huhtikuussa 2015 International Trainee -ohjelmassa aloittanut Sari Köykkä valittiin jakelukeskuksen henkilöstö- ja taloushallinnon tehtäviin. Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa johtamista ja laskentatoimea lukeneen Sarin tutkinto vastaa harjoittelutehtäviä täysin.

Kiinnostuin Lidlistä työnantajana jo asiakkaana ja erityisesti koulutusohjelman kansainvälisyys veti puoleensa. Olen viihtynyt erittäin hyvin ja odotan ohjelman jatkuvan yhtä mielenkiintoisena”, Sari kertoo.

Jo kolmessa kuukaudessa Sari on päässyt todellisen työnteon makuun.

”Olen ollut mukana esimerkiksi kehityspäivillä ja päässyt seuraamaan arviointihaastatteluita ja myymäläpäälliköiden sisäistä rekrytointia erittäin läheltä, mikä on ollut todella mielenkiintoista”, Sari jatkaa.

Sekä Anssi että Sari rohkaisevat vastavalmistuneita hakemaan koulutusohjelmaan.

Jos haluaa haastaa itsensä ja päästä tutustumaan vähittäiskaupan maailmaan monipuolisesti, kannattaa ehdottomasti hakea. Koulutuksen aikana löytää itsestään aivan uusia puolia”, Anssi sanoo.

International Trainee -koulutusohjelma on vaativa, mutta se myös antaa todella paljon. Esimerkiksi joustavuus, maantieteellinen mobiliteetti ja into oppia uutta ovat tärkeitä ominaisuuksia hakijalle. Kannattaa olla ennakkoluuloton, suhtautua asioihin avoimin mielin eikä stressata turhia. Lisäksi mahtavalta Trainee-porukalta saa vertaistukea aina tarvittaessa”, Sari kertoo.

Lisätietoja:

Kaisa Koivuranta, Lidl Suomi Ky, 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lisätietoja koulutusohjelmasta ja sähköisen työnhakulomakkeen löydät täältä.