Lidl kannustaa kuluttajia huolehtimaan sydänterveydestään yhdessä Sydänliiton kanssa

Ravitsemus on tärkeä sydänterveyttä edistävä tekijä. Lidl ja Sydänliitto kannustavat suomalaisia huolehtimaan omasta sydänterveydestään ja siksi syömään lisää kasviksia. Oikeanlaisella ravinnolla on mahdollista vähentää vaarantavia tekijöitä ja samalla edistää omaa kokonaisterveyttään.

Lidl kampanjoi yhdessä Sydänliiton kanssa terveellisemmän ruokavalion puolesta seuraavan kolmen viikon ajan. Yhteisenä tavoitteena on saada suomalaisia lisäämään kasvisten määrää omassa ruokavaliossaan. Lidlin vuonna 2019 teettämän tutkimuksen mukaan vain kolmannes suomalaisista kokee syövänsä suositellun määrän hedelmiä, kasviksia ja marjoja päivässä. Naisilla tavoite täyttyy miehiä paremmin. Niiden vastaajien osalta, jotka kokivat syövänsä liian vähän, suurin käytön este oli tuotteiden kalliiksi koettu hinta. Vihannesten osalta kallis hinta on toiseksi tärkein käytön este.

Lidlin tarjonnassa on 150 erilaista tuotetta kotimaisista ja eksoottisempiin. Kasvisten syömisellä on sekä terveyttä edistäviä että ympäristövastuullisia hyötyjä, eikä hyvien ja tuoreiden kasvisten tarvitse painaa kukkarossa.

- Laadukkaat kasvikset ja hedelmät ovat edullisia sekä vastuullisia samaan aikaan. Siksi kannattaakin suosia aina sesongin tuotteita, koska ne ovat tuoreita ja tällöin laatu on parhaimmillaan. Näin vähennetään samalla ulkopuolisen energian tarvetta ja minimoidaan kuljetuksen sekä varastoinnin ympäristöpäästöt. Samalla säästetään kuluissa. Tuoreet kasvikset ovat siis terveydelle, ympäristölle sekä kukkarolle suotuisampia, sanoo Simo Tuisku, Lidlin HeVin ostopäällikkö.

Sydänterveyttä edistävää reseptiikkaa

Sydänterveyttä edistävä ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Niitä tulisi nauttia vähintään puoli kiloa päivässä eli noin 5 – 6 annosta. Lidlin tutkimuksen mukaan eniten kaivattiin uusia ideoita eli miten vihanneksia voisi hyödyntää ruoanlaitossa ja leivonnassa (46 %). Tämä oli toiseksi tärkein tekijä myös hedelmien käytön lisäämisessä (35 %). Uusia ideoita kaipaavat etenkin 18 – 54-vuotiaat naiset, mutta hedelmien osalta myös 18 – 34-vuotiaat miehet, sekä yksinäistaloudet.

- Haluamme tarjota mahdollisimman paljon virikkeitä kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäämiseksi omaan ruokavalioon. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, sydän oirehtii usein piilevästi ja monelle sydänterveys nousee esille vasta, kun siinä on jotain vikaa. Siksi on äärimmäisen tärkeää nostaa esille sydämestä huolehtimista myös ennaltaehkäisevästi ja tarjota reseptiikkaa, josta löytää inspiraatio kasvisten lisäämiseen, kertoo Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax.

Lidlin valikoimassa on yhteensä 152 Sydänmerkki-tuotetta. Lidl pyrkii ravitsemuslinjauksensa mukaisesti vähentämään elintarvikkeiden sokeri- ja suolapitoisuutta, parantamaan tuotteidensa rasvahappokoostumusta ja tarjoamaan terveellisempiä vaihtoehtoja. Linjaus koskee Lidlin valikoimassa olevia omien merkkien tuotteita. Lidlin ja Sydänliiton kampanja on käynnissä 3.-23.8.2020, jonka aikana jaetaan Sydänmerkillä olevia #hevijuuseri -reseptejä eri kanavissa.

Lisätietoja: viestintäasiantuntija Sanna Mämmi, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5500 henkilöä. 188 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.