Lidl laajentaa oppisopimuskoulutuksen tarjontaa uusilla kumppaneilla

Lidlin uudet oppisopimuskoulutusta järjestävät yhteistyökumppanit ovat Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Lidlillä on Suomessa yli kymmenen vuoden historia oppisopimuskoulutuksessa.

Lidl laajentaa oppisopimuskoulutuksen verkostoaan uusilla kumppaneilla. Espoossa Omnia alkaa järjestää Lidlille lähiesimiestyön oppisopimuskoulutusta syksyllä 2017. Keski-Uudellamaalla Keudan ja Lidlin yhteistyö starttaa vuotta myöhemmin, kun Keuda alkaa toteuttaa Lidlille räätälöityä logistiikka-alan oppisopimuskoulutusta.

– Tarpeemme osaavalle logistiikka-alan henkilöstölle Uudellamaalla konkretisoituu, kun uusi jakelukeskuksemme Järvenpäässä otetaan käyttöön loppuvuodesta 2018. Olemme iloisia uusista yhteistyökumppaneistamme, sillä näin oppisopimuskoulutus saadaan yhä useamman työntekijämme ulottuville, Lidl Suomen henkilöstöjohtaja Maria Hekkala sanoo.

– On luontevaa aloittaa yhteistyö alueella uuden toimijan kanssa. Haluamme vastata Lidlin henkilöstön osaamistarpeeseen. Kuuntelemme ja käymme vuoropuhelua asiakkaan kanssa, jotta voimme suunnitella koulutuksen yrityksen tarpeisiin, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän johtaja Hannu Laurila kertoo.

Lidlin kolmas jakelukeskus on rakenteilla Järvenpään Boogie-yritysalueella ja se toimittaa valmistuttuaan tavaraa eteläisen Suomen myymälöihin. Jakelukeskus tulee työllistämään noin 300 kaupan ja logistiikan ammattilaista. Rekrytoinnit sijoittuvat pääosin vuoteen 2018.

Opinportaita pitkin uralla eteenpäin – lähes 400 lidliläistä hankkinut tutkinnon oppisopimuksella

Ensimmäiset Lidlin henkilöstön ja liiketoiminnan tarpeisiin räätälöidyt oppisopimusohjelmat otettiin käyttöön vuonna 2006. Reilussa kymmenessä vuodessa lähes 400 lidliläistä on suorittanut tutkinnon oppisopimuksella.

Opinportaiksi kutsutulla koulutuspolulla lidliläisille on tarjolla erilaisia oppisopimuskoulutuksia perustutkinnoista erikoisammattitutkintoihin. Koulutusohjelmat on suunniteltu eri henkilöstöryhmiä ja urakehitystä silmällä pitäen: esimerkiksi ilman tutkintoa jäänyt myymälä- tai varastotyöntekijä voi suorittaa merkonomin tutkinnon työn ohessa ja urallaan etenevä työntekijä saada tukea esimiesasemaan kasvamisessa.

Opiskelijalle koulutus on muutaman kympin tutkintomaksua lukuun ottamatta maksutonta. Lidl maksaa työntekijöilleen palkkaa myös lähiopetuspäivistä.

– Osaava henkilöstö on avain paitsi asiakastyytyväisyyteen, myös työhyvinvointiin ja sitoutumiseen. Nämä kaikki ovat yritykselle sellaisia menestyksen valttikortteja, että koulutukseen kannattaa satsata, Hekkala perustelee.

Lidlin yhteistyökumppaneina oppisopimuskoulutuksen järjestämisessä eri puolilla Suomea toimivat Ami-säätiö (Amiedu), Vantaan ammattiopisto Varia, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lainaukset

Maria Hekkala, henkilöstöjohtaja
Osaava henkilöstö on avain paitsi asiakastyytyväisyyteen, myös työhyvinvointiin ja sitoutumiseen. Nämä kaikki ovat yritykselle sellaisia menestyksen valttikortteja, että koulutukseen kannattaa satsata.
Maria Hekkala, henkilöstöjohtaja