Lidl mukaan energiatehokkuussopimukseen – sopimus asettaa vähimmäistavoitteen

Lidl Suomi on liittynyt mukaan kansalliseen energiatehokkuussopimukseen. Vuoden 2020 loppuun mennessä Lidl sitoutuu säästämään 4 % vuoden 2016 energiankulutuksestaan. Tämän vuoden aikana tavoitteesta saavutetaan jo vähintään 30 prosenttia.

Viime vuonna Lidl Suomi panosti energiatehokkuuteen monella rintamalla: lidliläisiä koulutettiin energiatietoisiksi omassa työssään ja Lidl Suomi otti käyttöön ISO50001 -energianhallintajärjestelmän. Se tarkoitti, että Lidl otti kaikkien toimipaikkojensa energiankulutuksen tarkkaan seurantaan. Kesällä 2016 vihittiin käyttöön myös Lidl Suomen ensimmäiset aurinkopaneelit.

Nyt Lidl on liittynyt myös kansalliseen energiatehokkuussopimukseen ja sitoutunut säästämään vuoden 2020 loppuun mennessä 4 prosenttia ja vuoden 2025 loppuun mennessä 7,5 prosenttia vuoden 2016 energiankulutuksestaan. Kuluvan vuoden aikana ensimmäisestä tavoitteesta saavutetaan jo vähintään 30 prosenttia.

– Energiatehokkuusopimukseen liittyminen asettaa meille vähimmäistavoitteen siinä, mitä haluamme saavuttaa. Tällä edistymistahdilla on mahdollista, että saavutamme enemmänkin, kommentoi Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen.

Ympäristöarvot mukana rakennussuunnittelussa

Lidl Suomi tähtää kymmenen uuden myymälän avaamiseen vuosittain. Uusia myymälöitä suunniteltaessa energia-asiat otetaan huomioon monelta kantilta. Uusissa myymälöissä käytetään pääosin LED-valaistusta ja valot ja vesihanat toimivat liiketunnistimilla tai ajastettuina. Vanhojen myymälöiden osalta valaistus uudistuu aina modernisoinnin yhteydessä.

– Tärkeintä energiatehokkuuden kannalta on lidliläisten ammattitaito ja energiankulutuksen jatkuva seuranta. Tässä ovat mukana kaikki toimipaikkamme. Uusien myymälöiden sähkönkulutusta voidaan seurata lähes reaaliajassa, ja tavoitteena on saada kaikki toimipaikkamme reaaliaikaiseen seurantaan, kertoo Siitonen.

Säästöllä 1250 kertaa maapallon ympäri

Energiatehokkuussopimuksen tavoitteeseen sitoutuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vuoteen 2025 mennessä Lidlin säästämällä energialla sähköauto voisi ajaa maapallon ympäri 1250 kertaa. Energiansäästötalkoiden taustalla on huoli ilmaston lämpenemisestä.

– Ilmastonmuutoksen hidastaminen on kaikkien yhteinen asia. Raaka-ainelinjauksilla voimme vaikuttaa yksittäisiin toimitusketjuihin ja ympäristön huomioimiseen raaka-aineiden tuotannossa. Ympäristöasiat on kuitenkin huomioitava kaikessa toiminnassa, jotta muutos on mahdollinen, toteaa vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Energiansäästöviikkoa. Viikolla kampanjoidaan järkevän energiankäytön puolesta jo kahdettakymmenettä kertaa. Energiansäästöviikon järjestää ja energiatehokkuussopimuksia hallinnoi Motiva.

Lisätietoja Motivan sivuilta: https://www.motiva.fi/palvelumme/energiansaastoviikko ja http://www.energiatehokkuussopimukset.fi/fi/.

Lisätietoja: vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen, media@lidl.fi, (09) 2345 6400.

Lainaukset

Energiatehokkuusopimukseen liittyminen asettaa meille vähimmäistavoitteen siinä, mitä haluamme saavuttaa. Tällä edistymistahdilla on mahdollista, että saavutamme enemmänkin.
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö
Ilmastonmuutoksen hidastaminen on kaikkien yhteinen asia. Raaka-ainelinjauksilla voimme vaikuttaa yksittäisiin toimitusketjuihin ja ympäristön huomioimiseen raaka-aineiden tuotannossa. Ympäristöasiat on kuitenkin huomioitava kaikessa toiminnassa, jotta muutos on mahdollinen.
Maija Järvinen, vastuullisuusasiantuntija