• Lidl Suomi/

Lidl nousi 10 hyvämaineisimman yrityksen joukkoon Suomessa jättäen muut ruokakaupat taakseen

Suomalaiset arvioivat Lidlin kymmenen hyvämaineisimman yrityksen joukkoon uudessa Luottamus&Maine-tutkimuksessa. Lidlin mainepisteet kasvoivat jokaisella tutkitulla osa-alueella.

Lidl on noussut kymmenen parhaan yrityksen joukkoon tämän vuoden Luottamus&Maine-tutkimuksessa. Tutkimuksessa suomalaiset arvioivat yrityksien mainetta kahdeksan eri osa-alueen mukaan. Viime vuoteen verrattuna Lidlin pisteet kasvoivat kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Korkeimmat pisteet yritys keräsi tuotteissa ja palveluissa sekä taloudessa.

Lidl Suomen henkilöstöjohtaja Maria Hekkala sanoo, että erityisen ilahduttavaa oli huomata myös Lidlin maineen hyvänä työpaikkana sekä vastuullisena toimijana kasvaneen reilusti. Vastuullisuuden osalta vastaajat arvioivat, ottaako yritys toiminnassaan huomioon vaikutuksensa ympäristöön ja yhteiskuntaan. Työpaikan osalta arvioitiin, kohteleeko yritys työntekijöitään hyvin ja tasapuolisesti.

− Teemme töitä sen eteen, että lidliläiset ovat onnellisia töissä. Meille on tärkeää kantaa vastuuta työntekijöidemme hyvinvoinnista ja osaamisesta sekä kehittää meitä työpaikkana yhdessä lidläisten kanssa. Olemme ylpeitä siitä, että tekemämme hyvä työ näkyy myös talon ulkopuolelle, Hekkala sanoo.

Vastuullisuustavoitteet kirjattu yksiin kansiin

Lidl Suomi on sitoutunut kaikkiaan 48 vastuullisuustekoon ja -tavoitteeseen. Ne kaikki on koottu syyskuussa julkaistuun yrityksen historian ensimmäiseen vastuullisuusraporttiin. Lidl aikoo muun muassa olla täysin hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä ja vähentää muovin käyttöä omien merkkien pakkauksissa viidenneksellä.

Osa asetetuista tavoitteista on jo saavutettu. Lidl esimerkiksi aikoi säästää 10 prosenttia energiankulutuksestaan vuoteen 2025 mennessä, mutta tavoite saavutettiin jo tänä syksynä. Uusi tavoite on säästää energiankulutuksesta 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Vastuullisuusraporttiin on koottu myös sellaisia toimia, joilla halutaan turvata henkilökunnan hyvinvointi. Työntekijöille muun muassa maksetaan palvelusvuosien mukaan nousevaa Lidl-lisää ja heille tarjotaan erilaisia koulutusmahdollisuuksia. Erityisesti Lidl on panostanut esimiesten kouluttamiseen.

− Vastuullisuus on myös vastuullista johtamista. Se tarkoittaa meillä sitä, että luomme vuoropuhelua ja osoitamme välittämistä. Lidliläiset arvostavatkin työssään erityisen paljon esimiestemme tekemää työtä, Hekkala sanoo.

Vuonna 2019 riippumaton hollantilainen Top Employers -instituutti myönsi Lidlille sertifikaatin erinomaisesta henkilöstöjohtamisesta.

Lidl on kärkipään ainoa kansainvälinen yritys

Tutkimuksen kolmen kärjessä ovat metsäkoneyhtiö Ponsse, hissiyhtiö Kone ja peliyhtiö Supercell. Lidl on ainoa kansainvälinen yritys, joka pääsi tutkimuksessa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen joukkoon. Lidl on myös listan ainoa päivittäistavarakaupan toimija.

Tutkimuksen toteuttaneen T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo, että ihmisten näkemykset vähittäiskaupan alan yrityksistä pohjautuvat usein henkilökohtaisiin kokemuksiin.

− Huomattavan suuri joukko ihmisiä työskentelee tai on itse työskennellyt vähittäiskaupan alalla. Nämä kokemukset nostavat työnantajakuvan merkitystä alan yritysten keskuudessa. Toisaalta ihmiset vierailevat kaupassa hyvin usein. Mittava henkilökohtaisten kohtaamisten määrä yrityksen kanssa vaikuttaa maineeseen montaa muuta toimialaa vahvemmin, Ruokolahti sanoo.

Ruokolahden mukaan vähittäiskaupalla on myös rooli rooli vastuullisen kuluttamisen mahdollistajana.

− Kuluttajien odotukset vastuullisten ja kestävien tuotteiden tarjonnalle nousevat jatkuvasti. Yritysten kyky vastata tähän tarpeeseen tarjonnan ja tiedotuksen kautta on niin ikään keskeinen kokonaismaineeseen vaikuttava osatekijä.

Luottamus&Maine-tutkimus toteutettiin kesä-heinäkuussa 2019.  Tutkimukseen vastasi 9 577 suomalaista, jotka antoivat yritysarvioita 30 yrityksestä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15−65-vuotiaat suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

Lidl Suomen vastuullisuusraportti on luettavissa kokonaisuudessaan yrityksen verkkosivulla.

Lisätietoja: Jenni Hakkarainen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5300 henkilöä. 184 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.