• Lidl Suomi/

Lidl selvitti: lemmikkejä hellitään ruoalla – 59 % lemmikin omistajista pitää laadukasta eläinruokaa kalliina

Lemmikeistä on tullut yhä vahvempi osa perhettä ja niiden hyvinvoinnista huolehditaan yhä tarkemmin.  Suurin osa lemmikkien omistajista haluaa edistää lemmikin hyvinvointia laadukkaalla ruoalla, mutta laadukasta eläinruokaa pidetään kalliina. Tiedot käyvät ilmi Lidlin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan kotitalouksissa 590 000 kissaa ja 700 000 koiraa. Kissan omistajat ovat sinkkutalouksia (27 %) ja lapsettomia pareja (32 %). Nuoremmilla ikäryhmillä (18-35-vuotiaat) on useammin kissa kuin koira. Koiranomistajissa taas on enemmän lapsiperheitä (33 %). Suurin osa koiranomistajista asuu omakotitalossa.

Eniten lemmikkejä hemmotellaan hellimällä, silittelemällä ja rapsuttelemalla (93 % kissat, 94 % koirat). Peräti 83 prosenttia kissojen omistajista ja 76 prosenttia koirien omistajista hemmottelee lemmikkiään ruoalla. Kissoja hemmotellaan makupaloilla, tuoreella kalalla sekä jauhelihalla. Lisäksi kissat saavat herkkupaloina porsaan sydäntä, kanaa eri muodoissa sekä pakastekalaa ja katkarapuja. Koiria hemmotellaan puru- ja herkkuluilla, possunkorvilla tai ihmisten leikkeleillä. Etenkin naiset hemmottelevat koiriaan.

- Ruoka on ihmisen tapa kommunikoida eläinten kanssa, joka tiivistää yhteyttä eläimeen. Se voi omalta osaltaan olla hyvä asia, mutta huono, jos ruokaa annetaan liikaa. Tärkeää on kiinnittää huomio ruoan laatuun ja määrään. Kissan 200 kilokalorin päiväannosta voi olla vaikea hahmottaa, sanoo lemmikkien ravitsemukseen ja sisätauteihin perehtynyt eläinlääkäri Minna Rinkinen.

Kissat tarvitsevat hyviä proteiineja

Suurin osa lemmikkien omistajista (83 %) haluaa edistää lemmikkinsä hyvinvointia laadukkaalla ruoalla. 77 prosentille vastaajista ruoan korkea liha- tai kalapitoisuus on tärkeää. Etenkin 18–35-vuotiaat kissanomistajat arvostavat ruoassa edullisuutta, viljattomuutta sekä vehnättömyyttä. Miehet arvostavat koiranruoassa raaka-aineen alkuperämaan merkintää pakkauksissa.

Kissa ei pidä leivästä eikä kurkku ja salaatti ole koiran makuhermoille sopivaa. Koiralle ei maistu banaani ja molemmat inhoavat sitruksia. Metsästäjäpetona kissan luulisi nauttivan sisäelimistä, mutta maksa ja sisäelimet ovatkin sen inhokki numero kaksi.

- Erityisesti kissa on lihansyöjä ja sen proteiinintarve on suuri. Kissa tarvitsee hyviä proteiineja, joita saa esimerkiksi erilaisista elimistä. Siksi on yllättävää, että kissat eivät pidä sisäelimistä. Kissat ovat luontaisesti tarkkoja ja hieman ennakkoluuloisempia – kissaa onkin hyvä totuttaa jo pienestä pitäen erilaisiin ruokiin, jotta se suostuu vanhempana syömään monipuolisemmin, kertoo eläinlääkäri Rinkinen

Suurin osa omistajista ostaa lemmikkien ruoat ruokakaupasta ja lemmikkien erikoisliikkeestä. 59 prosenttia kissan- ja koiranomistajista toivoo laadukkaan lemmikinruoan olevan edullisempaa. Peräti 73 prosenttia niistä kissanomistajista, jotka ostavat tällä hetkellä lemmikkien erikoisliikkeestä, olisi valmis ostamaan laadukasta kissanruokaa ruokakaupasta.

Lidlin lemmikkiruokakysely tehtiin Taloustutkimuksella keväällä 2020 ja siihen vastasi 606 lemmikinomistajaa. Lidlin lemmikkiruokien valikoima laajenee kesän 2020 aikana merkittävästi. Lidl lanseerasi oman Pure Taste premium -tuotesarjan kissoille ja koirille kesän alussa.

Lisätietoja: viestintäasiantuntija Sanna Mämmi, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5500 henkilöä. 188 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.