Lidl tarjoaa korkeakouluopiskelijoille palkkaa ja työkokemusta

Kaksi suomalaista nuorta aloittaa lokakuussa opinnot saksalaisessa ammattikorkeakoulussa Lidlin Duales Studium -koulutusohjelmassa.  Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävään koulutusohjelmaan haki melkein 50 nuorta. Valituiksi tulivat helsinkiläiset Anna-Riikka Hautanen ja Jan Forssell.

Lidlin järjestämään Duales Studium -koulutusohjelmaan on valittu kaksi suomalaista opiskelijaa, jotka suorittavat kolmen vuoden palkallisen opiskelun aikana Bachelor of Arts -korkeakoulututkinnon. Valmistumisen jälkeen opiskelijoilla on valmiudet työskennellä päivittäistavarakaupan yrityksissä asiantuntija- tai esimiestehtävissä. Haku ohjelmaan oli loppuvuodesta 2013.

- Koulutusohjelmaan tuli yhteensä noin 50 hakemusta, joista kaksi hakijaa valittiin opiskelemaan. Olimme positiivisesti yllättyneitä, että hakemuksia tuli niin paljon, sillä koulutusohjelmaan vaadittiin korkeakoulukelpoisuuden lisäksi sujuvaa saksan ja suomen kielen osaamista, muuttovalmiutta ja halua heittäytyä, kertoo Lidl Suomen henkilöstöpäällikkö Maria Hekkala.

Duales Studium -koulutusohjelma on alkanut Saksassa vuonna 2009. Suomessa haku kolmivuotiseen ohjelmaan järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa, ja haussa valitut aloittavat opinnot lokakuussa saksalaisessa ammattikorkeakoulussa Baden-Württembergin osavaltiossa.

Opintojen kaksi ensimmäistä vuotta koostuu teoriaopinnoista ja työssäoppimisjaksoista Lidl-myymälöissä Saksassa. Kolmantena opiskeluvuotena työskennellään Lidlin toiminnoissa Suomessa. Koulutusohjelmasta valmistuneet saavat pätevyyden työskennellä Lidlin lisäksi muissakin yrityksissä, sillä opintojen sisältö ja Bachelor of Arts -tutkinto ovat yleisesti kaupan alalle kouluttavia.

- Duales Studium -koulutusohjelmassa opiskellaan oikeaan ammattiin. Opintojen aikana opiskelijat työskentelevät erilaisissa tehtävissä, aina myyjästä aluepäällikköön saakka. Koulutuksen avulla saamme joukkoomme asiantuntevia, kielitaitoisia ja motivoituneita työntekijöitä, joille voimme tarjota mielenkiintoisia työmahdollisuuksia, Hekkala sanoo.

Tulevaisuudessa varma työpaikka

Helsinkiläinen Anna-Riikka Hautanen on toinen Duales Studium -ohjelmassa syksyllä aloittavista suomalaisista. Keväällä 2014 Munkkiniemen lukiosta ylioppilaaksi kirjoittanut Hautanen on unelmoinut opinnoista Saksassa jo pitkään.

- Olen aina tiennyt, että haluan Saksaan opiskelemaan, sillä olen asunut siellä ja matkustellut maassa paljon. En edes halunnut hakea opiskelemaan suomalaisiin korkeakouluihin, vaan tämä oli ainoa koulutusohjelma, johon hain ja onneksi myös pääsin, Hautanen iloitsee.

Ensimmäisen kerran Hautanen kuuli Duales Studium -koulutusohjelmasta ollessaan vaihto-oppilaana Saksan Bremenissä.

- Monet saksalaiset kaverini puhuivat tästä ohjelmasta ja sanoivat hakevansa siihen. Ajattelin silloin, että kuulostaa aika hienolta mahdollisuudelta. Kun isäni huomasi ilmoituksen, jossa kerrottiin, että Suomestakin voi hakea ohjelmaan, päätin välittömästi hakea, Hautanen kertoo.

Hautasta Duales Studium -opinnoissa kiinnostaa kansainvälisyyden lisäksi tulevaisuudessa siintävä ura.

- Parasta tässä on se, että opintojen jälkeen minulla on työpaikka ja työkokemusta. Monilla valmistuneilla työpaikka on vielä haussa, eikä tulevaisuudesta ole varmuutta. Tämä on loistava tilaisuus yhdistää opinnot ja työ, ja uskon, että tällainen opiskelutapa tulee yleistymään, kun muutkin yritykset ymmärtävät ohjelman tuomat mahdollisuudet.

Syksyn opintoihin valmistautuva Hautanen on paiskinut kesän ajan töitä Lidlin Konalan myymälässä ja odottaa innolla, mitä kaikkea Lidlillä on hänelle tarjota jatkossa.

- Olen oppinut kesän aikana todella paljon uutta ja uskon, että tästä kokemuksesta on minulle hyötyä tulevaisuudessa. Valmistuessani Duales Studium -ohjelmasta minulla on pätevä korkeakoulututkinto ja voin suunnata töihin muihinkin yrityksiin, mutta uskon, että Lidlissä on minulle paljon mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallani. Haluan ensin aluepäälliköksi ja siitä ylöspäin niin pitkälle kuin mahdollista, määrätietoinen Hautanen suunnittelee.

Lue lisää Duales Studium -koulutusohjelmasta täältä.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Pikafaktat

Duales Studium -koulutusohjelmassa opiskelijat suorittavat kolmen vuoden palkallisen opiskelun aikana Bachelor of Arts -korkeakoulututkinnon
Tweettaa
Duales Studium -koulutusohjelma on alkanut Saksassa vuonna 2009. Suomessa haku kolmivuotiseen ohjelmaan järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Lainaukset

Duales Studium -koulutusohjelmassa opiskellaan oikeaan ammattiin. Opintojen aikana opiskelijat työskentelevät erilaisissa tehtävissä, aina myyjästä aluepäällikköön saakka. Koulutuksen avulla saamme joukkoomme asiantuntevia, kielitaitoisia ja motivoituneita työntekijöitä, joille voimme tarjota mielenkiintoisia työmahdollisuuksia.
Maria Hekkala, henkilöstöpäällikkö
Valmistuessani Duales Studium -ohjelmasta minulla on pätevä korkeakoulututkinto ja voin suunnata töihin muihinkin yrityksiin, mutta uskon, että Lidlissä on minulle paljon mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallani. Haluan ensin aluepäälliköksi ja siitä ylöspäin niin pitkälle kuin mahdollista.
Anna-Riikka Hautanen, Duales Studium -opiskelija