• Lidl Suomi/

Lidl tavoittelee miljoonan euron ja 10 prosentin vuosittaista säästöä energiankulutuksesta

Lidlin tavoitteena on säästää vuosittaisesta energiankäytöstään 10 prosenttia jo vuoteen 2020 mennessä. Henkilöstölle järjestettävässä kilpailussa paras energiansäästövinkki palkitaan palkallisella vapaapäivällä.

Lidlin energiastrategialla on kunnianhimoiset tavoitteet: kauppaketju on sitoutunut kansalliseen energiatehokkuussopimukseen, jossa se sitoutuu säästämään vuotuisesta kulutuksestaan 7,5 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Koska Lidl-tyyliin kuuluu riman asettaminen korkealle, Lidlin tavoitteena on säästää vuosittain 10 prosenttia energiaa jo vuodesta 2020 eteenpäin.

– Vuositasolla energiankulutuksen pienentäminen 10 prosentilla tarkoittaa lähes miljoonan euron säästöä. Matka kohti tavoitetta on hyvässä vauhdissa. Tänä vuonna meidän on mahdollista päästä jo noin 8 prosentin säästöön vuosikulutuksesta, Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen kertoo.

Lidlin pitkäjänteinen työ energiatehokkuuden parantamiseksi on jo saanut merkittävän tunnustuksen: Lidl Suomi sai ensimmäisenä kaupan alan yrityksenä Suomessa energiatehokkuuden ISO 50001 -sertifikaatin tammikuussa 2017. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että koko Lidlin henkilöstö on koulutettu toimimaan energiatehokkaasti, ja kaikkien toimipisteiden energiankäyttöä seurataan ja parannetaan jatkuvasti.

Edistyksellinen tekniikka takaa energiatehokkuuden Järvenpään jakelukeskuksessa

Seurannan lisäksi tavoitteiden saavuttamisessa tarvitaan tietenkin konkreettisia tekoja. Viimeisimpänä Lidl on vaihtanut kaikkien myymälöiden lamput led-valaisimiin. Vaihto laskee myymälän sisävalaisuun käytettävän sähkönkulutuksen lähes puoleen.

Lidlin Järvenpäähän valmistuvassa kolmannessa jakelukeskuksessa energiatehokkuus on älykkään tekniikan ansiosta huippuluokkaa. Kiinteistön energian käyttöä ohjataan tunti tunnilta niin, että siinä huomioidaan sähkönkulutus Suomessa, sää, kiinteistön käyttöaste sekä sähkön ja lämmön hinta.

– Järvenpään varastossa kolmasosa koko rakennuksen pinta-alasta on kylmätilaa, joka pidetään viileänä vain luonnollisilla kylmäaineilla. Viilennyksestä syntyvä lauhdelämpö otetaan talteen ja syötetään järvenpääläisten käyttöön, Siitonen kertoo.

Paras energiansäästövinkki työpaikalle tuottaa palkallisen vapaapäivän

Kansallista energiansäästöviikkoa vietetään 8.–14.10.2018. Sen kunniaksi Lidl järjestää toista kertaa energiatehokkuuskilpailun, jossa etsitään energiansäästövinkkejä työpaikalle. Kuka tahansa työntekijä voi osallistua, ja palkintona on palkallinen vapaapäivä. Vuonna 2016 kilpailun voiton vei myymälätyöntekijä Huu Le Nguyen ehdotus vedettömistä pisuaareista.

– Vedettömiä pisuaareja on nyt jakelukeskuksissamme Janakkalassa ja Laukaalla sekä pääkonttorilla. Niiden avulla säästämme vuodessa 900 000 litraa vettä, Siitonen kertoo.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat:

Lainaukset