Lidl tiivistää pyykinpesunesteitään – 3000 kiloa vähemmän pakkausmuovia

Lidlin omien merkkien pyykinpesuaineiden pakkauskoko pienenee samalla kun pesukertojen määrä pysyy samana. Pienemmän pakkauskoon mahdollistaa pesuaineen entistä tiivistetympi koostumus. Muutoksella säästetään luonnonvaroja ja hiilidioksidipäästöjä ja vähennetään muovia.

Lidlin uudistuneissa pyykinpesunesteissä sama pesutulos saavutetaan pienemmällä määrällä pesuainetta, eli pesuun riittää 40 millilitraa pesuainetta aiemman 50 tai 60 millilitran sijasta. Muutos koskee Lidlin omien merkkien Formil ja Maxitrat nestemäisiä valko- ja kirjopesuaineita. Formil-merkin kirjo- ja valkopesuaineiden pakkauskoko pienenee 1,5 litrasta 1,1 litraan ja Maxitrat-kirjopesuaineen 3 litrasta 2,2 litraan.

Muutoksen myötä esimerkiksi Formil-merkin pakkaus kevenee kahdeksan prosenttia. Muovijätettä säästyy vuosittain yhteensä noin 3 000 kiloa. Pienempi pakkaus tuottaa vähemmän jätettä ja hiilidioksidipäästöjä, kun tuotteet painavat vähemmän ja mahtuvat pienempään tilaan. Pesuaineen tiiviimpi koostumus puolestaan säästää energiaa ja vettä valmistusvaiheessa.

– Asiakkaan kannalta tämä on mukava muutos: pakkaus painaa ostoskassissa vähemmän mutta pullollisella pesee yhtä monta koneellista kuin ennenkin. Pakkaukseen oikea annostelu on merkitty selvästi, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen kertoo.

Uudet tuotteet saapuvat Lidleihin ympäri Suomen lähiviikkoina. Tuotteiden hinnat säilyvät muutoksessa ennallaan eli koneellinen pestyä pyykkiä maksaa saman verran kuin ennenkin.

Konkreettinen askel muovin vähentämisessä

Muovisten pesuainepullojen pienentäminen on konkreettinen askel kohti Lidlin tavoitetta vähentää muovia omien merkkien tuotteistaan viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä.

– Mahdollisimman pienet ympäristövaikutukset ovat osa Lidlin DNA:ta, sillä pieni ekologinen jalanjälki kulkee käsi kädessä tehokkuuden kanssa. Muutos pesuaineissa säästää luonnonvaroja, logistiikkakuluja ja pakkausjätettä, Pöllänen toteaa.

Pesuaineiden tiivistämisen taustalla on A.I.SE.:n (Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) Euroopan laajuinen, vapaaehtoinen nestemäisten pesuaineiden annostelua ohjaava standardi. Tavoitteena on pienentää pesuaineiden negatiivisia vaikutuksia ympäristöön.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lainaukset

Riikka Pöllänen, vastuullisuusasiantuntija