Lidl tukee yläkoululaisten talousosaamista Yrityskylissä

Lidl lähtee ensimmäisenä vähittäiskaupan alan yrityksenä mukaan TATin Yrityskylä Yläkoulu -toimintaan. Yhteistyön avulla Lidl haluaa tukea nuorten talousosaamista ja innostaa tutustumaan kaupan alaan. Yhdeksäsluokkalaiset pääsevät harjoittamaan taloustaitojaan käytännössä johtaessaan Lidliä Yrityskylän oppimisympäristössä.

Lidlin liiketoiminta taipuu peliksi syksyllä 2019 Talous ja nuoret TATin Yrityskylä Yläkouluissa. Yhteistyön avulla Lidl haluaa vastata nuorten tahtoon syventää taloustaitojaan. TATin vuonna 2018 teettämän tutkimuksen mukaan jopa 76 prosenttia nuorista haluaisi parantaa talousosaamistaan. Kuitenkin vain 21 prosenttia nuorista kokee koulun tarjoavan riittävät valmiudet taloustaitoihin.

– Olemme innolla tukemassa nuorten bisnesosaamista. Kukaties nuorten joukossa on jopa tulevia työntekijöitämme, joihin saamme sytytettyä innostuksen kaupan alaa kohtaan, sanoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen.

Talousosaamisen kasvattamisen lisäksi Lidlin tavoitteena on nostaa kaupan alan profiilia nuorten tulevaisuuden työpaikkana. TATissa Lidl-yhteistyöhön ollaan tyytyväisiä.

– Lidl tarjoaa Yrityskylälle asiantuntemusta kaupan alasta ja sen tarjoamista työmahdollisuuksista. Yhteistyön voimin voimme antaa nuorille mahdollisimman autenttisen kokemuksen, kertoo Yrityskylän kumppanuuspäällikkö Tiina Solas.

– Me Yrityskylässä haluamme, että jokaisella suomalaisella nuorella olisi rohkeutta ja intoa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Se, että yhdeksäsluokkalainen innostuu ja onnistuu, voi viedä todella pitkälle, Solas kiteyttää.

Yrityskylän digitaalinen oppimisympäristö tarjoaa käytännön harjoitusta yritystoimintaan

Yrityskylä Yläkoulu on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattu yhteiskuntaopin oppimispaketti, jossa oppilaat pääsevät harjoittamaan taitojaan taloudesta, työelämästä ja yhteiskunnasta. Pelkästä pulpetissa istumisesta ei suinkaan ole kyse – perinteisen pänttäämisen sijaan oppilaat viettävät päivän Yrityskylässä ja kehittävät taitojaan digitaalisessa oppimisympäristössä. Kyseessä on pelitilanne, jossa yhdistyy digitaalinen peli sekä fyysinen vuorovaikutus.

Yrityskylässä nuoret johtavat Lidliä yrityksen johtoryhmänä, jonka jokaisella jäsenellä on oma vastuualueensa. Noin kahden tunnin mittaisen pelin aikana ryhmien on tarkoitus valmistaa ja myydä Lidlin tuotteita asiakkaille sekä johtaa yritystä vuoden verran mahdollisimman menestyksekkäästi. Voittajaksi itsensä pelaa joukkue, joka hyvän liiketuloksen ohella kasvattaa eniten positiivista mainettaan. Pelin aikana nuoret pääsevät uuden oppimisen lisäksi hyödyntämään luovasti myös omia vahvuuksiaan.

– Pelin kautta nuoret pääsevät itse kokeilemaan käytännössä, minkälaisista palasista yrityksen toiminta koostuu, mitkä asiat vaikuttavat yrityksen maineeseen ja mitä tarkoittaa vastuullisuus. Pelillinen oppiminen ja kilpailuelementti motivoi yläkouluikäisiä kiinnostumaan yritystoiminnasta ja lisää ymmärrystä siitä, mihin koulussakin harjoiteltavia taitoja oikeasti tarvitaan, Tiina Solas kertoo.

Yhteistyö laajenee alakouluista yläkouluihin

Lidlin yhteistyö TATin kanssa alkoi vuonna 2013, kun Lidl hyppäsi mukaan Yrityskylä Alakoulu -toimintaan. Lidl on ensimmäinen vähittäiskaupan alan yritys, joka laajentaa yhteistyönsä myös yläkouluikäisille.

– Olemme olleet tyytyväisiä aiempaan yhteistyöhömme TATin kanssa. Toiminnan jatkaminen alakoulun kuudesluokkalaisista yläkoulun yhdeksäsluokkalaisiin tuntuukin siksi luontevalta, kertoo Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen.

Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittua Yrityskylä-toimintaa rahoittavat lukuisat kunnat ja kaupungit, yhdistykset sekä yritykset. Yrityskyliä löytyy yhteensä kahdeksalta alueelta ja niiden toiminta perustuu suomalaiseen opetussuunnitelmaan.

Lisätietoja: Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat:

Lainaukset

Olemme innolla tukemassa nuorten bisnesosaamista Yrityskylissä. Kukaties nuorten joukossa on jopa tulevia työntekijöitämme, joihin saamme sytytettyä innostuksen kaupan alaa kohtaan.
Maija Järvnen, vastuullisuuspäällikkö