• Lidl Suomi/

Lidl vähentää yli 350 tonnilla mustan muovin määrää − uudet rasiat tekevät kierrättämisestä mutkatonta

Lidl helpottaa muovirasioiden kierrättämistä ja vaihtaa muun muassa kaikkien Grillimaisteri-tuorelihatuotteiden mustat muovirasiat kirkkaisiin. Rasiat vaihtamalla Lidl vähentää mustan muovin määrää yli 350 tonnilla vuodessa.

Lidlin omien merkkien muovipakkausten kierrättäminen helpottuu, kun noin 90 liha- ja kanatuotteen mustat muovirasiat vaihdetaan kirkkaisiin kevään aikana.

Tällä viikolla myymälöihin saapuvat kesäsesongin Grillimaisteri-tuorelihatuotteet uusissa rasioissa. Kevään aikana Lidl vaihtaa myös Kanamestari-kanatuotteiden ja mustissa rasioissa olevien Reilu-lihojen rasiat.

Lidl arvioi, että rasioiden vaihtaminen vähentää heikosti kierrätettävän mustan muovin määrää yli 350 tonnilla vuodessa.

– Käytännössä toimenpiteemme johdosta kierrätettävän muovin määrä Suomessa kasvaa. Me toivomme sen tietysti näkyvän siten, että muovipakkausten kierrätysaste nousee entisestään, sanoo Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Euroopassa kierrätetään EU:n tilastojen mukaan alle kolmannes muovijätteestä. Suomessa muovisen pakkausjätteen kierrätysaste on ollut noin 24 prosenttia.

Muovipakkausten kierrättämisen pitää olla vaivatonta

Musta muovi on kierrättämisen kannalta ongelmallista, koska kierrätyslaitosten lajittelulaitteet eivät aina automaattisesti tunnista, mitä muovilaatua musta muovi on. Silloin muovi päätyy energiajakeeseen eikä muovinkierrätykseen.

Musta muovi myös värjää uusiomuovierän tummaksi, jolloin uusiomuovin käyttökohteet ovat rajalliset.

– Muovi on erinomainen materiaali, se muun muassa suojaa ruokaa pilaantumiselta. Mutta muovia pitää käyttää fiksusti. Yksi osa fiksua käyttöä on muovipakkausten kierrättäminen, jonka tulisi olla mahdollisimman vaivatonta, Heinrichs sanoo.

Jos ihminen joutuu liikaa pohtimaan, sopiiko musta rasia kierrätyksen vai ei, hän saattaa varmuuden vuoksi panna sen sekajätteeseen.

– Ja sekajätteeseen muovipakkaukset eivät kuulu. Kun rasiat eivät enää ole mustia, koko asiaa ei tarvitse miettiä.

Suomessa kaikki kotitalouksilta kerätyt muovipakkaukset viedään Fortumin muovijalostamoon Riihimäelle kierrätettäväksi. Viime vuonna jalostamossa kierrätettiin lähes 20 000 tonnia suomalaisten kotitalouksien muovipakkausjätettä.

Lidlillä on sekä Suomessa että kansainvälisesti kaksi kunnianhimoista muovitavoitetta, joista toinen liittyy juuri kierrätykseen. Lidlin tavoite on, että vuoden 2025 loppuun mennessä ketjun omien merkkien muovipakkaukset ovat kierrätettäviä ja niissä on 20 prosenttia vähemmän muovia.

Muovitavoitteet ovat osa Schwarz-ryhmän REset Plastic -muovistrategiaa.

Lisätietoja: Jenni Hakkarainen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Osana Schwarz-ryhmää Lidlillä on kokonaisvaltainen muovistrategia. Yhtenä maailman suurimmista päivittäistavarakaupan toimijoista Schwarz-ryhmä, johon myös Lidl kuuluu, tunnistaa vastuunsa erityisesti ympäristöä kohtaan. Muovistrategiansa mukaisesti Schwarz kehittää tapoja vähentää muovin käyttöä toiminnassaan maailmanlaajuisesti, ja edistää muovin kierrätystä ja suljettua kiertoa.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 186 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5500 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Avainsanat: