• Lidl Suomi/

Lidl yhteistyöhön Yhteisen pöydän kanssa – hävikin lahjoittamista ruoka-avuksi edistäisi keskitetty logistiikkaorganisaatio

Lidl Suomi on aloittanut yhteistyön vantaalaisen hävikkiruokaa jakelevan Yhteinen pöytä -verkoston kanssa. Kaupalle sujuvat toimintatavat ja tehokas logistiikka ovat tärkeitä, kun myymättä jääneitä elintarvikkeita lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Vantaalainen Yhteinen pöytä -verkosto on tänään aloittanut myyntikelvottomien mutta vielä syömäkelpoisten tuotteiden noutamisen neljästä Lidlin myymälästä pääkaupunkiseudulla. Lidl lahjoittaa elintarvikkeita Yhteisen pöydän ruokavaraston kautta yhdistysten, asukastilojen ja seurakuntien ruokajakeluihin. Auton kyytiin pakataan vihanneksia ja hedelmiä, leipää, maitotuotteita, lihaa ja kalaa sen mukaan, mitä kulloinkin on jäänyt myymättä.

Lidlille Yhteinen pöytä on mieluinen kumppani, sillä sen toiminta on hyvin suunniteltua ja luotettavaa.

– Yhteinen pöytä toimii luotettavasti ja kaupan kannalta tehokkaasti. Heillä on riittävä kalusto ja työvoimaa elintarvikkeiden noutamiseen sovitulla tavalla. Lisäksi voimme olla rauhallisin mielin siitä, ettei kylmäketju katkea matkalla kaupasta ruoka-avun saajalle, sanoo Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Pakottavan lainsäädännön sijaan toiveissa toimivampi järjestökenttä

Kaupalle ruoka-aputoiminnan tehokkuudella ja helppoudella on iso merkitys. Lidl Suomella on ympäri Suomea kymmeniä yhteistyökumppaneita, joille lahjoitetaan myymälöistä ja jakelukeskuksista myymättä jääviä tuotteita. Kun hävikki menee ihmisravinnoksi, Lidl ei voi ottaa elintarvikehygienian suhteen riskejä, etenkään kun kyse on kylmäsäilytystä vaativista tuotteista.

– Olemme halukkaita entisestään laajentamaan vanhenemassa olevien tuotteiden luovutusta hyväntekeväisyyteen, mutta varteenotettavia kumppaneita ei ole niin paljon kuin toivoisimme. Meillä on yli 150 myymälää Hangosta Sodankylään ja Vaasasta Lappeenrantaan. Parasta olisi, jos voisimme asioida yhden valtakunnallisen tai muutaman alueellisen yhteistyökumppanin kanssa, Maija Järvinen toivoo.

Kaupat elintarvikkeiden lahjoittamiseen pakottavan lainsäädännön sijasta Lidl toivookin järjestökentän kehittämistä. Vähittäiskaupan ja pienten ruoka-apua organisoivien järjestöjen väliin tarvittaisiin logistiikkaa isommalla alueella hoitava toimija. Kaupan kannalta on toimivinta, että yksi yhteistyökumppani hakee myyntikelvottomat mutta vielä syömäkelpoiset tuotteet aina samojen pelisääntöjen mukaisesti, lajittelee, varastoi ja jakelee ne turvallisesti.

– Yhteinen pöytä on hyvä esimerkki tehokkaasti ja järjestelmällisesti toimivasta ruoka-apuorganisaatiosta. Hävikin vastuullinen käsittely on Lidlille tärkeää, mutta liian sirpaleinen järjestökenttä tekee toiminnasta tehotonta, Järvinen summaa.

Yhteinen pöytä on Vantaan kaupungin alueella toimiva ruoka-avun uudenlainen toimintakonsepti, jossa yhdistykset, seurakunnat ja asukastilat jakavat ruoka-apua, ja Yhteinen pöytä tarjoaa tähän työhön kylmätiloja ja -kuljetusta sekä hävikkiterminaalin. Toimintamallissa yhdistetään hävikkiruoan hyötykäyttö asukaslähtöiseen ja yhteisölliseen kansalaistoimintaan: tavoitteisiin kuuluvat työllisyyspolkujen tukeminen, yhteisöllisyyden lisääminen ja vapaaehtoistyön kehittäminen. Verkostoon kuuluu noin 30 ruokahävikin lahjoittajaa ja noin 35 järjestöä ruoka-apua jakavaa tahoa. Yhteistä pöytää hallinnoivat Vantaan kaupunki, Vantaan seurakunnat ja Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lidl on mukana Kuluttajaliiton järjestämällä Hävikkiviikolla nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Hävikkiviikkoa vietetään ympäri maan 29.8–4.9. Hävikkiviikko-kampanjan tavoitteena on kannustaa kaikkia ruokahävikin vähentämiseen ja lisätä ruoan arvostusta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat:

Lainaukset

Olemme halukkaita entisestään laajentamaan vanhenemassa olevien tuotteiden luovutusta hyväntekeväisyyteen, mutta varteenotettavia kumppaneita ei ole niin paljon kuin toivoisimme. Parasta olisi, jos voisimme asioida yhden valtakunnallisen tai muutaman alueellisen yhteistyökumppanin kanssa.
Maija Järvinen, vastuullisuusasiantuntija
Yhteisen pöydän kanssa toimiessa voimme olla rauhallisin mielin siitä, ettei kylmäketju katkea matkalla kaupasta ruoka-avun saajalle.
Maija Järvinen, vastuullisuusasiantuntija